Celebra clădire Vama Veche din Iași, ajunsă pe mâinile unui milionar și ale unui offshore din Insulele Virgine, a devenit o umbră a monumentului istoric. Zidurile autogării Codreanu crapă, spațiile Medicarom au rămas pustii – FOTO

de: Vlad Alexa
02:00, 05 nov. 2020

Cunoscuta clădire Vama Veche din orașul Iași a devenit o umbră a celebrei construcții declarată monument istoric și care a fost ridicată în sec. XIX. Aceasta este deținută de cunoscutul milionar Constantin Codreanu, care a amenajat într-o parte a clădirii autogara Transbus Codreanu și Medcenter Medicarom, un offshore înregistrat în paradisul fiscal din Insulele Virgine. În prezent, construcția renovată complet în urmă cu 30 de ani se află într-o stare de degradare continuă. Cu ziduri crăpate, termopane montate pe toți pereții și improvizații de toate felurile, „Clădirea Antrepozitelor” Iași a însemnat punctul de legătură pentru comerțul dintre Imperiul Rus și Europa de Vest

Clădirea Antrepozitelor din Iași, cunoscută mult mai bine ca Vama Veche, a devenit o umbră a monumentului istoric ridicat în secolul XIX și care a reprezentat puntea de legătură pentru comerțul și transportul dintre fosta URSS și țările din Europa Centrală și de Vest.
Jumătate din impozanta clădire aflată în fața Gării Iași este o autogară deținută de Transbus Codreanu SRL, companie controlată de celebrul milionar Constantin Codreanu, împreună cu fiica sa. Cealaltă jumătate a clădirii, construită complet din cărămidă, care include și turnul care poate fi observat din aproape toate zonele Iașului, este deținută de Medicarom, companie a cărui unic deținător este persoana juridică Selinvest Trading LTD, care este înregistrată în paradisul fiscal din Insulele Virgine. Ca administrator al Medicarom figurează cetățeanul din Marea Britanie Michael Lewis John Selby.

Transbus Codreanu a lăsat Vama Veche din Iași să se degradeze. Cei care intră în clădire sunt întâmpinați de femeia de serviciu de la WC care vinde hârtie igienă la 1 leu

Partea de clădire deținută de Transbus Codreanu a fost transformată în sală de așteptare pentru persoanele care așteaptă autobuzele ce fac curse inter și intrajudețene către zone ca Vaslui, Neamț sau Bacău prin autogara din Iași. Lipsa investițiilor a făcut ca zidurile clădirii să crape, iar fisurile să fie tot mai vizibile pentru trecători chiar și din exterior. Deși cunoscutul milionar Constantin Codreanu a anunțat inițial că va amenaja acolo o simplă parcare în urmă cu aproape 15 ani, spre nemulțumirea locuitorilor din vecinătate, în curte a fost amenajată parcarea pentru autobuzele și microbuzele care transportă persoane în mediul rural. Zona a fost umplută și cu tonete de termopan sau containere transformate în sedii de firme de transport. Singura investiție notabilă în ultimii 15 ani făcută în partea clădirii Vama Veche deținută de Codreanu este montarea de pavele în curte, „investiție” făcută abia în urmă cu doar câteva luni.

Cei care intră în clădirea Vama Veche sunt întâmpinați de femeia de serviciu de la WC care dă o bucată de hărtie igienică la 1 leu.
Reprezentanții Transbus Codreanu susțin că tonetele și termopanele respective, dar și alte modificări din curte și din clădire au fost făcute de firmele de transport care și-au făcut aici sedii.

„Tonetele și chioșcurile nu sunt ale noastre, sunt tot felul de firme de transport care și-au făcut agenție, casă de bilete în autogară. Majoritatea curselor sunt făcute acum de alte firme, nu de Transbus Codreanu, firma are spațiul până la zid și administrează toată locația aceasta”, au explicat reprezentanții Transbus Codreanu SRL.

De precizat faptul că, în ultimii ani, omul de afaceri brașovean Constantin Codreanu și-a construit propria mănăstire în munți peste care a devenit șef.

Medcenter Medicarom a lăsat pustie Clădirea Antrepozitelor din Iași, iar acum se fac renovări în interior

Partea clădirii Vama Veche care include și turnul impunător aparține rețelei Medcenter Medicarom, deținută de Selinvest Trading LTD, care este înregistrată în paradisul fiscal din Insulele Virgine. Ca administrator al Medicarom figurează cetățeanul din Marea Britanie Michael Lewis John Selby. Spațiile deținute de străini au rămas pustii în ultima perioadă, iar singura activitate se mai face într-o parte restrânsă a clădirii, fiind vorba despre câteva spații de birouri închiriate de firme din domeniul IT&C.

„Medicarom nu mai funcționează în clădire, mai sunt doar câteva firme de IT care au închiriate spațiile dinspre stradă. Acum se fac lucrări de renovare în interior și se reamenajează spațiile. Ce se va face aici în final trebuie să aflați direct de la șefii din București, pentru că nici noi nu știm prea multe detalii despre ce se întâmplă acolo”, au explicat reprezentanții Medicarom Group.

Vama Veche din Iași făcea legătura dintre Europa de Vest și Rusia

Cladirea „Vama Veche” figurează ca monument istoric, iar orice lucrări realizate aici trebuie avizate de către Direcția pentru Cultură, Culte și Patrimoniu Cultural. Nu se știe exact ce avize au fost eliberate de-a lungul timpului pentru modificările și improvizațiile făcute la clădire, dar cert este că Vama Veche este într-o stare de degradare continuă. Clădirea antrepozitelor a fost ridicată în jurul anului 1873 și este inclusă pe lista monumentelor istorice de categorie A. Cu ocazia unei vizite făcute la Iași, Regele Carol I, împreună cu constructorul Gr. Eliad, a pus piatra de temelie la Casa de Vamă din Gara Iași, după cum era cunoscută la vremea respectivă.

Pe această piatră se inscripționase: 1873 Iunie 8, Domnia Carol I și numele tuturor miniștrilor de atunci. Odată cu construcția căii ferate spre Basarabia, a fost nevoie și de o clădire a vămii în apropiere pentru a se facilita comerțul cu Moscova. În acea perioadă a fost inaugurată calea ferată de ecartament larg de la Iași la Nicolina – Ungheni – Chișinău. Astfel, pentru transbordarea mărfurilor din vagoanele de ecartament larg în cele de ecartament normal se construiesc antrepozitele de la Vama Veche, iar de aici plecau toate trenurile către Rusia. Același constructor Grigore Eliad a realizat și tronsonul de cale ferată cu ecartament larg dintre Iași și Ungheni, între anii 1872-1874, arhitect fiind Henry Susskind.