Ce trebuie să facă românii care primesc facturi uriașe la energie! ANRE explică toată procedura

de: BZI.ro
15:00, 12 ian. 2022

Românii au început să primească facturi uriașe la energie electrică dar și la gaze naturale. În unele situații, sumele pe care trebuie să le scoată din buzunar cetățenii sunt de chiar 6 ori mai mari decât în mod normal. Totuşi, Agenția Națională a Reglementării din Energie (ANRE) a lansat un comunicat în care explică ce trebuie să facă românii care sunt puși în această situație.

În altă ordine de idei, Guvernul Ciucă a adoptat mai multe măsuri menite să vină în ajutorul utilizatorilor casnici și nu numai. Vorbim despre plafonare dar și despre Legea consumatorului vulnerabil

ANRE anunță ce trebuie să facă românii care plătesc facturi uriașe la energie

Într-un comunicat oficial, ANRE oferă câteva sfaturi menite să vină în ajutorul românilor care primesc facturi mari la energie, fie că vorbim despre electrică sau termică. Un prim pas în acest sens este cel în care clienţii au neclarități asupra facturării energiei electrice și a gazelor naturale. Aceștia sunt sfătuiți să se adreseze furnizorului care a emis factura pentru a cere clarificări. Dacă furnizorul refuză să aducă clarificări, clientul poate apela la ajutorul celor de la ANRE dar și la instanțele de judecată:

 

„Clienţii finali care au neclarităţi privind facturarea energiei electrice şi a gazelor naturale trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura în discuţie pentru clarificări, acesta având obligaţia transmiterii unei explicaţii clare şi uşor de înţeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real. În măsura în care apreciază că prin răspunsul formulat nu au fost aduse clarificările necesare, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituţii care au atribuţii în acest sens, chiar şi instanţei de judecată”, spun reprezentanţii ANRE.

Clientul poate încheia un acord de citire lunară a indexului

Pe de altă parte, ANRE precizează faptul că beneficiarul serviciului, clientul, poate să încheie un contract cu furnizorul pentru o citire lunară a indexului. ANRE le recomandă clienților să verifice dacă facturarea a fost făcută conform indexului pe care l-au trimis; să verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul şi să beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat şi ulterior regularizarea acestuia; să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis; să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condiţiilor contractuale, în special modificarea preţurilor/tarifelor.

Dacă există o diferență mai mare de 100 de lei în factura de energie, furnizorul trebuie să restituie banii

În continuarea comunicatului, ANRE precizează că furnizorul de energie este obligat să restituie, în termen de 5 zile suma plătită de client dacă diferența în plus este mai mare decât 100 de lei:

„Precizăm că, în cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită de acesta în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să restituie suma plătită de către client în termen de 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare. Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare”, se mai arată în comunicatul reglementatorului din energie.

De altfel, Nicolae Ciucă a precizat faptul că facturile emise greșit trebuiesc refăcute pe cheltuiala furnizorului.

Am convocat astăzi cu miniştrii Finanţelor, Energiei, Agriculturii, Mediului şi preşedintele ANRE pentru a stabili noi măsuri de protejare a populaţiei de efectele creşterii prețurilor la energie. Românii au nevoie de garanţii privind corectitudinea facturării consumului de energie electrică şi gaze naturale. În acelaşi timp, sunt necesare şi măsuri de sprijin pentru companii, în această perioadă dificilă, generată de creşterea preţurilor la energie. Aceste măsuri vor contribui la creşterea rezilienţei economice şi la menţinerea locurilor de muncă pentru români. (…) a precizat Nicolae Ciucă.

Virgil Popescu a precizat în trecut că prețul gazelor va scădea începând cu anul 2022.