Ce salariu are un pilot la TAROM. Iată cât câștigă unul la Wizz Air, Emirates sau Turkish Airlines

de: Bujor Elena Nicoleta
11:29, 12 iul. 2024

După greva de luni, 8 iulie, a piloților de la TAROM, conducerea companiei aeriene a propus o majorare salarială de 1.500 de euro, sumă ce va fi plătită în tranșe. Cu toate acestea, conform informațiilor de la Libertatea, piloții TAROM sunt remunerați mai puțin decât colegii lor de la alte companii aeriene.

Președintele Asociației Companiilor Aeriene Românești (ACAR), Marius Popescu, a declarat că un comandant TAROM câștigă în prezent, cu sporuri și diurne, aproximativ 5.000 de euro pe lună.

„Salariile de bază ale piloților TAROM sunt în jur de 2.000 de euro, dar la acestea se adaugă diurna, misiile și alte sporuri. De exemplu, pentru un zbor către Madrid, comandantul primește acum 240 de euro, comparativ cu 160 de euro anterior. Totuși, calculul este ciudat, deoarece suma este aceeași pentru un zbor de 3 ore până la Madrid sau unul mai scurt până la Viena. În total, un comandant ajunge la aproximativ 5.000 de euro lunar la TAROM”, a explicat Popescu.

După majorarea de 1.500 de euro, salariul total va ajunge la 6.500 de euro pe lună.

Salariile piloților la alte companii aeriene

La alte companii aeriene, salariile sunt considerabil mai mari.

„La Wizz Air, un comandant câștigă lunar între 11.000 și 12.000 de euro, iar la Etihad, Emirates sau Turkish Airlines, salariul este între 15.000 și 16.000 de euro pe lună. În Occident, la companii precum Air France sau KLM, un comandant cu 30 de ani vechime poate câștiga până la 30.000 de euro în lunile de vară”, a adăugat Marius Popescu.

Conform Egnatia Aviation, un comandant câștigă în medie:

  • În Olanda: 245.000 de dolari anual (226.000 de euro, adică 18.800 euro/lună);
  • În Franța: 235.000 de dolari anual (217.000 de euro, adică 18.080 euro/lună);
  • În Irlanda: 225.000 de dolari anual (207.900 de euro, adică 17.325 euro/lună);
  • În Germania: 203.000 de dolari anual (187.570 euro, adică 15.630 euro/lună);
  • În Elveția: 211.000 de dolari anual (195.000 de euro, adică 16.250 euro/lună).

40 de demisii într-un an

„Salariile mari ale piloților sunt justificate de responsabilitatea uriașă de a asigura siguranța pasagerilor, deciziile lor având consecințe imediate și grave. Stresul și gestionarea situațiilor de urgență necesită o pregătire mentală și emoțională riguroasă. Pregătirea piloților include costuri mari pentru formare inițială, simulatoare și certificări periodice, ajungând în străinătate la sute de mii de dolari. În plus, piloții trebuie să mențină un nivel înalt de competență și rezistență la stres, justificând astfel compensațiile financiare ridicate. Salarii mari se regăsesc și la controlorii de trafic aerian, din același motiv”, a afirmat Marius Popescu.

Președintele ACAR a mai dezvăluit că TAROM a pierdut 40 de piloți în ultimii doi ani, aceștia migrând către companiile aeriene din zona Golfului Persic, unde salariile sunt mai mari.

Conform unui comunicat al sindicatului piloților de linie din România, Tarom a înregistrat pierderi de aproximativ 2,5 milioane euro pe durata protestului.