Cazul fetiței de 11 ani, de la Colegiul „Racoviță”, care a încercat să se sinucidă, văzut prin ochii experților: „Problemele pornesc din familie, am întâlnit mai mulți adolescenți care au recurs la gesturi extreme” – FOTO
Tentativa de sinucidere a unei fetițe de 11 ani, de la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Iași, a șocat întreaga țară. În ultimul timp, mai mulți adolescenți au recurs la gesturi extreme, iar specialiștii trag un semnal de alarmă
Acest tragic eveniment s-a întâmplat la doar câteva zile după ce două fete de 15 ani, din Lupeni, județul Hunedoara, s-au sinucis, aruncându-se în gol de la peste 20 de metri.
O fetiță de 11 ani, de la Colegiul „Racoviță” din Iași, a încercat să se sinucidă
După tragedia din Hunedoara, în care două fete s-au sinucis, aruncându-se în gol de la peste 20 de metri, marți, 12 decembrie 2023, alte două incidente similare au avut loc în Iași și în Zalău.
Este un fenomen îngrijorător, iar specialiștii trag un semnal de alarmă. Elena Angela Roșcan, psiholog expert și psihoterapeut, susține faptul că nevoia de apartenență într-un grup de prieteni poate duce chiar la gesturi extreme.
„În primul rând, este vârsta și specificul psihologiei acestei perioade. Marea majoritate a psihologilor numesc adolescența asta fiind o problemă, pentru că, acum, adolescența nu mai este de la 14-15 ani, ci de la 10-11 ani, iar copii încep să își pună tot felul de întrebări. De exemplu, ei se desprind de relația cu părinții și se întreabă ce așteptări au părinții de la ei și se extinde nevoia de cunoaștere într-un context mai larg al societății.
Apare nevoia unui grup de prieteni și pentru ei contează mult cum sunt văzuți de ceilalți, mulți încep să fumeze, să bea, ba chiar își încep viața sexuală foarte devreme, tocmai pentru a fi acceptați de un grup de persoane. Simt nevoia de a fi validați, acceptați, am întâlnit mai mulți adolescenți care au recurs la gesturi extreme tocmai pentru că nu erau acceptați de alții”, declară Elena Angela Roșcan, psiholog expert și psihoterapeut.
Un exemplu oferit de psihologul specialist este legat de această nevoie de validare. O fetiță din Iași, care s-a mutat la o nouă școală, a simțit nevoia de a se alătura unui grup de fete care au instigat-o să vină cu un cuțit pentru a-i curma viața unui coleg. Aceasta chiar a adus la școală un cuțit pe care l-a ascuns în vestiar, însă a fost găsit de un profesor, iar ulterior s-a făcut o anchetă în acest sens.
Aceste exemple denotă faptul că unii adolescenți ar face orice pentru a fi văzuți bine de prietenii lor și pentru a primi validarea necesară, mulți chiar începând să fumeze de la o vârstă fragedă sau să consume băuturi alcoolice.
„De exemplu, era un grup de fetițe, una dintre ele s-a mutat curând la o altă școală și voia să facă parte dintr-un grup de cinci fete, iar ele i-au spus fetiței că, dacă aduce un cuțit la școală, să îl omoare pe un coleg, o primesc pe aceasta în grup. Ea, deși avea o relație foarte bună cu părinții, a luat un cuțit pe ascuns de acasă și l-a dus la școală, unde l-a pus într-un vestiar.
Cuțitul a fost găsit și s-au făcut cercetări în acest sens. Acest lucru denotă faptul că aceștia recurg la gesturi extreme pentru apartenență, validare, acceptare. Copiii nu cunosc semnificația gesturilor lor, am avut, recent, o fetiță de 13 ani în cabinet, care, în momentul în care mama ei se supăra, era aprigă, ea voia să își ia viața. Eu am întrebat-o de ce ar face un așa gest și ea mi-a spus că nu vede sensul vieții. Adolescenții sunt afectați tare, dacă sunt comparați cu alți copiii, pentru că ei simt că nu mai există, simt că sunt anulați”, adaugă Elena Angela Roșcan, psiholog expert și psihoterapeut.
Specialiștii trag un semnal de alarmă
Conform psihologului Elena Angela Roșcan, majoritatea problemelor pornesc din familie, iar copii sunt afectați pentru că nu primesc atenția și iubirea necesară a părinților, din acest motiv recurg la gesturi extreme, însă ei nu sunt conștienți de ceea ce fac.
„Problemele pornesc din familie, contează relația dintre părinți și copiii lor, contează valorile pe care copiii le au, contează enorm iubirea și atenția pe care o primesc copiii din partea părinților, modul în care sunt validați. Este necesar să fim atenți la copilul nostru, să vedem care sunt nevoile lui, să îl cunoaștem, să nu punem presiune pe el. Presiune se pune și la școală, profesorii le cer foarte mult elevilor, chiar materiile sunt cu un grad de dificultate mare, iar cerințele sunt ridicate. Paradoxal, deși avem toate condițiile să fim fericiți, suntem mai nefericiți, pentru că nu se ține cont de latura emoțională, totul se raportează la nevoie cognitivă și la partea materială”, mai spune Elena Angela Roșcan, psiholog expert și psihoterapeut.
Copiii care au un comportament agresiv față de alții își exprimă mânia pe care au adunat-o, ba chiar și faptul că au un acces facil la gadgeturi și văd scene de violență în filme sau în postări de pe rețelele de socializare poate fi un factor care îi împinge spre un asemenea comportament.
Elena Angela Roșcan, psiholog expert: „Cei care își bat joc de alții își manifestă agresivitatea, denotă lipsa de iubire”
Este importantă o relație deschisă între părinte și copil și este necesar ca părinții, în momentul în care observă un comportament schimbat al copiilor lor, să încerce să îi asculte și să îi înțeleagă.
„Tehnologia îi afectează, cu siguranță, pe copii, ei văd filme cu violență, inteligența artificială, roboți care nu au suflet, nu mai vorbim despre partea aceasta spirituală. Cei care își bat joc de alții într-un fel își manifestă agresivitatea, denotă lipsa de iubire, este necesar o educație în partea aceasta, inteligența emoțională este scăzută, iar maturizarea începe atunci când îi învățam pe copii să cunoască, mai întâi, consecințele unei acțiuni.
Ceea ce este în familie se vede automat la școală sau în grup, dacă relația de cuplu a părinților nu este una sănătoasă, atunci se creează un model impulsionat. Am avut, recent, în cabinet, un adolescent care imediat cum apărea ceva neplăcut, gata, el nu mai are pentru ce să mai trăiască, deci este necesar să se facă lumină și, cel mai important, să simtă că pot vorbi cu cineva”, a transmis Elena Angela Roșcan, psiholog expert și psihoterapeut.
Dragoş Rusu, dirigintele clasei a V-a B de la Colegiul Național „Racoviță” Iași, în care se află fetița de 11 ani care a încercat să se sinucidă, a transmis faptul că aceasta nu a dat niciodată semne că ar putea recurge la un asemenea gest.
„O cunosc pe fetiță de 3 luni de zile, este un copil extraordinar, de nota 10. Nu a dat niciodată un semn că ar avea probleme, în data de 12 decembrie, la ora 14:25, ne-am despărțit, ca în orice altă zi normală”, spune Dragoş Rusu, diriginte clasa a 5-a B, Colegiul Național „Racoviță”.
Fetița de la Colegiul Național „Racoviță” se află sub supraveghere medicală la Spitalul „Sf. Maria” din Iași, iar starea ei este stabilă. Prezintă fractură de coloană lombară – 2 vertebre, dar care nu necesită intervenție chirurgicală, ci doar purtarea unui corset, contuzie toracoabdominală, pneumotorax bilateral și pneumomediastin minim.