Când se trece pe sub masă și ce semnificație are această tradiție creștină?
Când se trece pe sub masă? În Vinerea Mare, simbolic, credincioșii coboară în mormânt împreună cu Iisus Hristos, pentru ca, mai apoi, să învie împreună cu El. Trecerea pe sub Sfântul Epitaf sau „trecerea pe sub masă” în Vinerea Mare semnifică această coborâre și ridicare din groapa morții.
Sfântul Epitaf, Sfântul Aer sau Plasceniţa este o pânză de in sau de mătase, pe care se află imprimată, brodată sau pictată Icoana Punerii în mormânt a Mântuitorului. Sfântul Epitaf rămâne spre închinare în mijlocul Bisericii până la slujba Deniei Prohodului.
Când se trece pe sub masă?
În Sfânta și Marea Vineri se face pomenirea „Sfintelor și Mântuitoarelor și înfricoșătoarelor Patimi ale Domnului și Dumnezeului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos”, adică scuipările, lovirile peste față, palmele, insultele, batjocurile, haina de porfiră, trestia, buretele, oțetul, piroanele, sulta, crucea și moartea. Află și ce nu știai despre talismanul Maicii Domnului.
După slujba Ceasurilor Împărătești în Vinerea Mare, în toate bisericile se săvârșește „Vecernia scoaterii Sfântului Epitaf”. În cadrul acestei slujbe speciale se scoate în mijlocul bisericii Sfântul Epitaf.
El este așezat pe o masă mai înaltă, care închipuie Mormântul Domnului. La rândul lui, Sfântul Epitaf aduce aminte de fapta de milostenie a Dreptilor Iosif din Arimateea și Nicodim, care, coborând de pe Cruce trupul Domnului Iisus, l-au pregătit pentru îngropare, mai înainte de a-L așeza în mormânt.
Credincioșii sărută Sfânta Evanghelie și Sfânta Cruce, care sunt așezate pe Sfântul Epitaf, după care trec pe sub masă. De cealaltă parte a mesei se află Sfânta Cruce, așezată sub policandru cu o zi în urmă, în cadrul Deniei din Joia Mare.
Iată ce simbolizează această tradiție
În ceea ce privește semnificația pe care o are trecerea pe sub masă, acest obiect are legătură cu punerea în mormânt a Mântuitorului Iisus Hristos și învierea Lui a treia zi.
Prezența mormântului Domnului și a Crucii Sale în mijlocul bisericii ne învață că, până să ajungă la Înviere, credincioșii trebuie să participe în chip simbolic și la Patimile, moartea și îngroparea Mântuitorului. Coborâm împreună cu El în moarte, pentru că noaptea Învierii să și înviem împreună cu El.
Așa cum Hristos a trecut prin mormânt, pentru a se pogorî în iad, cu scopul de a-i învia pe toți Drepții care așteptau încă împlinirea făgăduinței lui Dumnezeu, tot așa, credincioșii trebuie să moară și să treacă prin mormânt, pentru a putea învia împreună cu Hristos și a dobândi viața cea veșnică în Împărăția Sa. Dacă vreți o reușită la examen, trebuie să vă rugați la Sfântul Anton, rostind rugăciunea acestuia pentru copii.
Unii credincioși trec pe sub masă o singură dată, închipuind unicitatea Jertfei Fiului lui Dumnezeu, iar alții trec pe sub masă de trei ori, în amintirea celor trei zile în care trupul lui Hristos a șezut în mormânt.
Nu am găsit vreun temei care să întărească mai mult o părere sau alta. Atunci când se trece pe sub masă, fie o singură dată, fie de trei ori, important este că atunci când fac acest gest al smereniei și al credinței, credincioșii să știe că, prin acest lucru, ei inchipuie în trupul și viața lor moartea și punerea în mormânt a lui Hristos.