Cadru didactic ieșean, la a doua notă de 10 obținută la examenul de Titularizare, fără post definitiv în învățământ!
Sorin Pătrășcanu se numără printre cele opt cadre didactice ieșene de nota 10, luând în calcul rezultatele obținute la examenul de Titularizare 2022. Profesorul de educație plastică a obținut și în urmă cu câțiva ani nota maximă, susținând de șase ori examenul care ar trebui să-i asigure un post stabil, însă, în continuare, se împarte între cursurile predate la trei școli din Iași. În situația aceasta se află zeci de profesori din județ și din țară
Rolul examenului de Titularizare este de a stabili posturile pe care le vor ocupa cadrele didactice, în funcție de nota obținută, dar, în realitate, profesorii se lovesc de reguli impuse de sistem, fiind nevoiți să-și suplimenteze activitatea.
Cauzele pentru care mulți candidați nu reușesc să ocupe un post de titular în învățământ vizează atât aspectele administrative, cât și o serie de motive lipsite de logică, de cele mai multe ori.
Cadru didactic de 10, la examenul de Titularizare
Sorin Pătrășcanu este unul dintre cele opt cadre didactice de „nota 10” din Iași, cu un punctaj maxim la examenul național de Titularizare. Deși profesorul de educație plastică ce predă de opt ani în trei școli cunoscute din Iași a mai obținut și în trecut nota maximă, la fel ca mulți alți colegi de-ai săi, acesta încă nu are un loc stabil în învățământ, din cauza posturilor incomplete sau instabile. Mai mult, orele trebuie să aibă o viabilitate de cel puțin 4 ani, iar acest lucru nu se poate garanta, pentru că trebuie să existe o predictibilitate a numărului de clase paralele.
„Este vorba de posturi incomplete sau instabile, orele trebuie să aibă o viabilitate de cel puțin 4 ani, dar acest lucru nu se poate garanta, pentru că trebuie să existe o predictibilitate a numărului de clase paralele. Uneori nu se pot forma destule colective, dacă se înscriu puțini elevi. Un alt director nu mi-a acordat titularizarea pentru că se teme că în noile planuri-cadru care se vor implementa la liceu sunt șanse să se micșoreze numărul de ore alocate disciplinei mele, deși nimeni nu știe nimic”, a declarat Sorin Pătrășcanu.
Cadrul didactic își iubește profesia, declarând că s-a pregătit pentru examen doar două zile și că cel mai mult l-a ajutat experiența acumulată în timp.
„Pe mine m-a ajutat mult experiența. Lucrez de 8 ani în învățământ. E a șasea oară când susțin acest examen și a doua oară când iau notă maximă. Cu toate astea, nu am un post stabil și definitiv. Trebuie să cumulez cele 18 ore din normă lucrând în mai multe școli, din cauza faptului că disciplina pe care o predau, educația plastică, are prevăzute puține ore în curriculum”, a adăugat Sorin Pătrășcanu.
Nota maximă nu asigură un post stabil
Nota maximă, obținută la examenul de Titularizare, se pare că nu mai asigură de mult un post de profesor titular la o instituție de învățământ preferată de candidați. Cadrele didactice care predau materii cu puține ore de curs ce trebuie susținute la clasă au cel mai mult de suferit.
„Trebuie să lucrăm chiar și în 3-4 școli, iar numărul de ore variază de la un an la altul. Școala de bază în care lucrez e Colegiul Național Iași, dar am completare la Colegiul Național de Artă și la Școală Gimnazială din Dancu. Ca la orice disciplină de examen de Titularizare, problema constă în volumul imens de materie. Avem partea de didactică, metodică și istoria artei. Sincer, nu a fost nevoie să mă pregătesc decât două zile, având avantajul experienței, dar mai ales al pasiunii în domeniu. Nădăjduiesc că va fi altfel, sunt multe schimbări, dar nu ne afectează în bine, după cum se vede” a precizat Sorin Pătrășcanu.
Este important de amintit că Iașul se plasează pe a cincea poziție din clasamentul la nivel național, în urma rezultatelor de la examenul de Titularizare. Plasat pe acest loc la nivel național, Iașul are anul acesta 8 note de 10, dintre care 7 sunt din municipiului Iași și una a unei persoane din Vaslui care a ales să susțină examenul în Iași. Astfel, la Arte vizuale (Educație plastică/Educație vizuală/Educație artistică), au obținut nota maximă Adina Andrea Huiban, Diana Neagu și Sorin Pătrășcanu. Pentru Limba și literatura română, Pedagogia preșcolară și metodica desfășurării activităților instructiv-educative în grădinița de copii, două persoane au obținut rezultatul cel mai mare, anume Ana-Maria Oiște și Florina Emilia Varvara, din Bârlad, județul Vaslui. Gabriel Iulian Popa a obținut nota maximă la Istorie, iar Radu Iulian Sava la Matematică. La Biologie, nota maximă a fost obținută de Adelin Stanciu.