Brutăria artizanală! O afacere înființată de o tânără din Iași care a renunțat la un job bine plătit pentru a face profit din vânzarea pâinii în Tătărași – FOTO
Ieșeanca în vârstă de 38 de ani a văzut că acest domeniu nu este suficient exploatat și a decis că e o bună oportunitate de afaceri. A căutat rețete pe bază de maia pe care le-a testat și le-a perfecționat. „Prima pâine cu maia am făcut- o acum 6 ani, încercând să caut o rețetă de biscuiți sănătoasă pentru copilul cu care abia începusem diversificarea. Căutând rețete, am ajuns la pâine cu maia. Am zis că dacă pâinea crește cu maia, vor crește și biscuiții”, susține antreprenoarea din Iași. În ultimii ani a crescut numărul antreprenorilor care înființează brutării artizanale. Numai prin programul Start-Up Nation au fost finanțate în jur de 30 de proiecte în ultimii doi ani pentru acest tip de afacere, iar jumătate dintre ele au fost deja înființate.
Alți tineri s-au orientat spre alte modalități de finanțare a afacerii, așa cum a procedat și Andreea Robu. Aceasta este o tânără din Iași care a decis în urmă cu câțiva ani să renunțe la jobul în cadrul unei companii aeriene și să devină antreprenoare. Ieșeanca a căutat surse de finanțare pentru a pune în aplicare ideea de afaceri, a testat piața, a văzut că le place potențialilor clienți ceea ce vrea să facă și a început să scrie proiectul. La scurt timp a primit finanțarea și acum se pregătește să scoată pe piață produsele făcute artizanal.
50.000 de euro, investiție într-o brutărie
Tânăra a obținut o finanțare în cadrul fundației Corona și a demarat investiția.
„Acum doi ani am depus dosarul pentru obținerea finanțării în cadrul fundației Corona împreună cu Camera de Comerț, iar după 8 luni proiectul european a fost aprobat. Am primit suma de 40.000 de euro. Prima tranșă a fost de 30.000 de euro și a doua de 10.000 de euro. Alți 10.000 de euro am investit din fonduri proprii. Echipamentul principal care face toată treaba este cuptorul care a costat jumătate din suma accesată, dar face toți banii. Noi lucrăm manual, artizanal. Pe lângă manufactură aveam nevoie de un cuptor bun. Coaja este crocantă la pâinea cu maia dacă temperatura și aburii sunt optimi. În momentul în care pui pâinea în cuptor și nu sunt respectate aceste reguli, coaja iese tare”, explică antreprenoarea.
Produsele vor ieși pe piață în curând
Tânăra va ieși pe piață cu produsele până la sfârșitul lunii.
„Brutăria încă nu e deschisă, e în curs de deschidere. Urmează să primim autorizația de la DSV săptămâna viitoare. Am încercat să punem la punct tot ce înseamnă birocrație. Cât mai curând posibil după ce vom avea autorizația, vom intra cu produsele în băcănii. Noi dăm spre degustare foarte multă pâine, iar feedback-ul e pozitiv”, spune ieșeanca. Tânăra povestește că ideea acestei afaceri a conturat-o în urmă cu 6 ani. „Prima pâine cu maia am făcut-o acum 6 ani, încercând să caut o rețetă de biscuiți sănătoasă pentru copilul cu care abia începusem diversificarea. Căutând rețete am ajuns la pâine cu maia. Am zis că dacâ pâinea crește cu maia, vor crește și biscuiții. Dar am renunțat la biscuiți în detrimentul pâinii cu maia”, povestește ieșeanca.
Lumea e interesată de pâinea cu maia
Tânăra a „testat” piața mai întâi în rândul prietenilor și rudelor.
„Am încercat acasă rețeta, am oferit pâinea celor din jurul meu și mi-am dat seama că e o nevoie care trebuie acoperită. Am făcut tot posibilul să formez cât mai mulți oameni să se obișnuiască cu această pâine și mi-am pus întrebarea dacă ar merge. Iar rezultatele arată că ar funcționa. M-am întrebat și cât aș putea da pe o pâine încât să îmi permit să o cumpăr. Lumea a fost interesată”, spune tânăra.
Aceasta explică de ce pâinea cu maia este apreciată.
„Lumea avea percepția că pâinea cu maia e tare, că nu poate fi mâncată. Dar nu e așa. Dacă știi să o păstrezi două, trei zile, pâinea devine și mai gustoasă, coaja e mai moale. Pâinea cu maia nu o mănânci toată la o masă pentru că e sățioasă, nu te îngrași de la această pâine”, mai spune ieșeanca.
400 de pâini, pe zi
Aceasta a făcut deja un plan de afaceri.
„Într-un an cred că amortizăm investiția. Oricum, nu făceam pasul acesta dacă nu eram convinsă că o să-i amortizez. Clientul modern se îndreaptă din ce în ce mai mult spre simplu, natural, o etichetă cu ingrediente cât mai puține. Cu cât sunt mai multe și conțin și cifre nu sunt interesați. Necesarul ar fi de 200 de pâini pe zi, dar vrem să ajungem la 400 de pâini pe zi, să intrăm în băcănii de proximitate, mici, de cartier, astfel încât pâinea să ajungă cât mai aproape de doritori. Ne dorim să lucrăm pe bază de comandă, pentru că lucrăm cu maia. Aceasta se pregătește cu o zi înainte și trebuie să știm cât să pregătim”, spune antreprenoarea.
10 lei pentru o pâine cu maia
În brutăria din Tătărași sunt trei angajați care pregătesc 10 sortimente de pâine.
„Majoritatea se plâng că nu găsesc angajați, dar nu e cazul meu. Nu știu dacă i-am căutat sau m-au găsit ei, dar sunt niște oameni fantastici și nu aș putea face nimic fără ei. Sunt oameni pe care mă pot baza, au venit chiar și din concediu dacă am avut nevoie. Eu cred că o afacere funcționează cu o echipă. De unul singur nu poți face nimic, orice tip de afacere ai face. Prețul unei pâini e 10 lei, de 600 de grame. Toate au același preț pentru a ne fi mai ușor. La produsul care are un tip de făină mai scumpă am lăsat același preț, dar am scăzut gramajul. La fel și la pâinea cu dovleac. În loc să mărim prețul, am scăzut cantitatea. Avem aproximativ 10 sortimente. Materia primă e de la producătorii locali. Luăm făină de la o moară de lângă Vaslui”, mai spune Andreea Robu.