Blue Air NU pleacă de la Iași. Adevărul a ieșit la iveală. S-a lăsat cu plângeri penale pentru agitatorii din jurul Aeroportului ieșean

de: Vlad Rotaru
04:00, 16 nov. 2019

Operatorul aerian Blue Air nu renunță la cursele pe care le operează pe Aeroportul Internațional Iași. Informațiile apărute în ultimele zile au fost demontate ieri de conducerea aerogării ieșene. Compania aeriană și R.A. Aeroportul Iași au reușit să ajungă la o înțelegere legată de plata datoriilor pe care operatorul le are în Capitala Moldovei. Instanța a decis ca Blue Air să mai plătească și unele penalizări la sumele datorate. Între timp, agitatorii adunați în jurul deputatului scandalagiu Marius Bodea au rostogolit scandalul. Fostul director liberal s-a ales cu plângere penală pentru furnizarea unor informații clasificate

Lucrurile în privința situației companiei Blue Air s-au lămurit pe deplin. Operatorul aerian nu se va retrage de pe Aeroportul Internațional Iași, așa cum s-a speculat în ultimele zile. Reprezentanții companiei și cei ai R.A. Aeroportul Internațional Iași s-au întâlnit și ieri la Consiliul Județean pentru a discuta despre situația legată de datorii. Blue Air are de plătit către Aeroportul Iași circa 6 milioane lei, sumă datorată încă din vara acestui an.
Între cele două părți a fost un schimb de adrese prin care operatorul cerea să beneficieze și de o reducere fiscală pe anul 2018. Cum acest lucru nu s-a mai întâmplat, cei de la Blue Air s-au arătat nemulțumiți de situația apărută. Iar de aici până la escaladarea conflictului și rostogoliarea politică a acestuia nu a fost decât un pas.

Zborurile rămân. Baza poate fi mutată

Cătălin Bulgariu, directorul Aeroportului Iași, a arătat că în urma discuțiilor dintre părți lucrurile s-au lămurit. Compania aeriană caută să-și reînnoiască flota de avioane. Blue Air a comandat o serie de avioane tip Boeing 737 Max. Aceste avioane sunt însă ținute la sol de luni bune din cauza unor probleme de soft. În prezent, Blue Air are bază la București, Bacău și Iași. Asta înseamnă că după efectuarea unor curse, avioanele pot rămâne la sol în aerogările respective.
Pentru a mai reduce din costuri, Blue Air a luat în calcul să rămână cu baza la București și Bacău. În niciun caz să renunțe la operarea zborurilor de la Iași, așa cum s-a vehiculat intens.

„Blue Air este singura companie românească care își dorește să se dezvolte. Asta ne duce cu gândul și la dezvoltarea rutelor de la Iași. Din punctul lor de vedere, nu s-a pus problema să renunțe la operarea de la Iași. Nici nu au spus că nu vor mai fi zboruri de aici. Au luat în calcul că vor muta baza. Este o situație care a escaladat. Dacă ei nu plătesc până la finalul lunii, noi mergem în instanță. Și tot așa. Pot să spun că datoriile lor de acum sunt mai mici față de cele din anii anteriori. Noi nu putem să oferim facilități după cum ar vrea unul sau altul. Dacă la finalul anului, la 31 decembrie, nu au datorii, atunci facilitățile pot fi acordate”, a spus Cătălin Bulgariu.

Plângere penală pentru scurgere de informații

De unde a plecat însă tot acest scandal? Agitatorul principal a fost deputatul scandalagiu Marius Bodea, fost director al aerogării, care a comandat câteva articole în Ziarul de Iași, gorneta deputatului zero. Bodea mai are un om în consiliul de administrație al aeroportului. Alexandru Anghel, fost șef interimar și acesta la aeroport, a fost cel care a furnizat corespondența aerogării cu Blue Air, căte unele fițuici locale. Pentru că a făcut acest lucru, Alexandru Anghel s-a ales cu o plângere penală din partea conducerii R.A. Aeroportul Iași. Iar de aici până la izbucnirea scandalului pe ruta Marius Bodea nu a fost decât un pas.

„La acest moment nu se pune problema ca operatorul să întrerupă zborurile de pe Aeroportul Iași. Suntem în discuții în ceea ce privește datoriile comerciale pe care le are față de aeroport. Zvonurile alarmiste și judecarea politică în această campanie electorală nu fac bine. Nu trebuie să creăm panică și să instigăm lumea la tot felul de acțiuni care nu au legătură cu aeroportul”, a mai spus Cătălin Bulgariu.

Agitatori de meserie

Principalul agitator în toată această mascaradă a fost deputatul zero Marius Bodea. Acesta a inventat o serie de acuzații, demontate pas cu pas de conducerea aerogării. Aflat în cădere liberă după ce a dormit trei ani în Camera Deputaților, Bodea caută să instige lumea pe tema aeroportului. Liberalul a atacat actuala conducere a regiei în mod josnic. A susținut ba că aceasta a închis două dintre cele mai importante curse interne operate de pe Aeroportul Iași, ba că a fugărit o altă companie italiană.
Blue Air a plecat de la Timișoara din cauza datoriilor pe care le-a acumulat în timp la aerogara „Traian Vuia”! Compania Ernest s-a retras din toată țara și s-a mutat în Ucraina după ce a operat câteva săptămâni, timp în care și-a onorat toate obligațiile. Inclusiv către Aeroportul Iași.

Au intervenit și judecătorii

Pentru că nu și-a plătit datoriile, Blue Air a fost acționată în instanță de conducerea Aeroportului. Nu este însă și prima oară când se întâmplă acest lucru. De această dată, magistrații de la Tribunal au decis ca Blue Air să achite circa un milion lei către aeroport. Este vorba despre penalitățile acumulate la datoriile actuale.

„Instanța admite în parte cererea formulată de creditorul R.A. Aeroportul Iași în contradictoriu cu debitorul Blue Air Aviation S.A. Obligă debitorul la plata către creditor a sumei ce reprezintă actualizarea debitului de 1.048.860 de lei, actualizare care se va calcula pentru perioada 30 mai 2019 – 18 iulie 2019, în 30 de zile de la comunicare”, au precizat magistrații ieșeni.

De remarcat este faptul că sentința poate fi contestată prin intermediul unei cereri în anulare, ce ar urma să fie depusă la aceeași instanță de judecată.

De unde apar datoriile?

Aeroportul Internațional Iași are stabilite o serie de tarife per pasager. Tarifele sunt aceleași pentru fiecare operator în parte, însă nu toți au datorii. De exemplu, tariful de aterizare este de 3 euro pe tonă. Serviciile pentru pasageri înseamnă 6.90 euro de pasager îmbarcat pentru zboruri externe și de 5.74 euro pe pasager îmbarcat pentru cursele interne. Pentru rutele noi ce vor fi deschise se acordă o serie de reduceri. Conform celor de la aeroportul ieșean, Wizz Air, Tarom și Austrian Airlines nu au datorii. Blue Air a acumulat datorii, însă le-a plătit în anii anteriori. Fie în mod direct, fie în urma unei decizii a instanței. Însă nu s-a pus problema retragerii de la Iași, așa cum au lăsat oamenii lui Bodea să se înțeleagă.