Blocul-pușcărie din cartierul Păcurari, din Iași! Familii ținute de administrator ca în cuștile pentru animale. Directorul Dan Gîrtan: „Nu vreau să răspund”
Situația s-a înrăutățit pentru locuitorii blocului CFR, administrat de Institutul Național pentru Administrarea Asociațiilor de Proprietari (INAAP), la mai puțin de 5 luni de când aceștia înghețau în apartamente. Infiltrații la etajul superior, pereți care se dărâmă și ușă de metal în loc de ușă de termopan, sunt doar câteva dintre problemele semnalate de proprietarii apartamentelor
Blocul CFR, din apropierea pieței Păcurari, administrat de INAAP Service, este într-o stare deplorabilă. Peste 120 de familii trăiesc în condiții greu de imaginat. Căldura încă lipsește, pereții s-au depărtat vizibil și riscă să lovească țeava principală de apă. Locuitorii plătesc pentru serviciile de căldură și curățenie, dar acestea nu există. În fiecare lună, locuitorii blocului plătesc câte 5 lei pentru curățenie pe scară, dar femeia de serviciu nu a mai venit de mai bine de două luni.
„Sunt dintotdeauna aceste probleme. Eu locuiesc de 3 ani în acest bloc și m-am săturat, ne iau bani pentru reparații și blocul se deteriorează pe zi ce trece. Ne-am întâlnit câțiva vecini să vedem ce este de făcut, pentru că INAAP-ul ne ia banii și nu face nimic. Pereții se distanțează și sunt inundații. Plătim facturi cu sume extraordinar de mari, deoarece se adaugă cantități de apă în plus. Ușa de la intrare este ca la pușcărie. Ne-am săturat să plătim pentru nimic. Când plouă, curge apa pe pereți, a bătut vântul și a luat tabla de pe acoperiș. Ne temem că ia foc blocul de la apa infiltrată la instalația electrică”, a declarat o locatară din blocul CFR.
„Eu spăl zilnic pe scară, pentru că nu pot să văd câtă mizerie se adună. Pentru ce plătesc eu tarif de administrare de 15 lei, dacă nu face nimeni nimic? Eu vin de la serviciu și fac curățenie în scară, nu vine nimeni să facă curat aici. Noi nu suntem singurii, am cunoștințe care stau în zona Dacia, într-un bloc administrat tot de INAAP Service, și se plâng de aceleași probleme”, a spus o altă locatară din bloc.
Ușă de termopan doar în acte
Proprietarii apartamentelor din blocul CFR, de pe strada Cazărmilor nr. 3, au fost nevoiți să plătească suma de 7.000 de lei pentru ușa de termopan și interfonul pe care le-au cerut. În schimbul ușii de termopan, cum apare și pe factură, au primit o ușă metalică. Ușa a fost schimbată la o singură intrare. Locuitorii blocului au cerut interfon, pentru ca oamenii străzii care își făceau veacul în acest bloc să nu mai poată intra.
„Interfonul este doar la o ușă de la intrare și nu este conectat la apartamente. Când vine cineva la mine mă sună și cobor să-i deschid. Ne ia câte 5 lei pe lună, suntem 123 de familii, adunați, este o sumă mare și ei nu fac nimic cu banii aceștia. M-am gândit să mă mut, dar nu am bani. Noi la două săptămâni schimbăm becurile pe scară, pentru că se ard. Sunt probleme și la instalația electrică, este foarte veche. Banii i-au luat pentru ușa de termopan, INAAP-ul ne fură pe față. Au fost bani pentru izolație. Unde sunt banii? Eu mi-am izolat singur apartamentul. S-au dat de 7 ani câte 80 de lei pentru repararea scărilor și nimic. Locuiesc din 2005 aici și situația e aceeași de atunci. Își bat joc de lume, trebuie dat afară”, s-au plâns localnicii.
„Pe factură a fost scris ușă de termopan, dar când ne-au adus chitanța au lăsat ușă de termopan, dar au scris cu pixul metalică. Ușa ne-a costat 3.000 de lei și interfonul 4.000 de lei”, a declarat Adrian Grădinaru, membru în comitetul imobilului.
Metri cubi de apă trecuți în plus pe facturi
Proprietarii apartamentelor mai spun că pe factură sunt trecuți metri cubi de apă în plus. Apometrele se află pe hol și sunt citite permanent. Pe facturi sunt taxate toate serviciile pentru un apartament de 19 metri pătrați, iar dimensiunea unui apartament din blocul CFR este de 15 metri pătrați. Proprietarii apartamentelor au strâns semnături pentru a se muta la SC Termoservice SA, iar Paul Tăbăranu, administrator în cadrul INAAP Iași, i-a acuzat că semnăturile sunt false. Când oamenii îl sună pe administratorul din cadrul INAAP, acesta nu le răspunde sau le vorbește urât. Pe factura unui bărbat care locuiește singur au fost trecuți 11 metri cubi de apă.
„Dacă la mine nu picură nicio picătură în plus, apometrul este citit permanet și eu transmit lună de lună, de unde e pierderea asta uriașă de apă? Acum s-a scumpit apa și vă dați seama cât avem de plătit. Mie nu îmi convine cu salariu minim pe economie să plătesc atâtea servicii în plus și să nu beneficiez de niciunul. Cum arăta blocul în 1995, așa arată și acum. Noi i-am întrebat ce au făcut cu banii noștri și el ne-a răspuns «da ce noi suntem bancă?»”, a mai precizat Adrian Grădinaru.
Directorul INAAP spune că există un vechi conflict cu locuitorii blocului CFR
Paul Tăbăranu, administrator în cadrul INAAP Iași, îi acuză pe locuitorii blocului că nu comunică problemele și nu se prezintă la ședințe. La sediul INAAP Service Iași, de pe strada Gării, directorul Dan Gîrtan a încercat să explice fiecare acuzație în parte. Dan Gîrtan spune că nu este vinovat și că mereu au fost neînțelegeri între el și locuitorii de pe strada Cazărmilor, nr. 3.
„Da, este o problemă veche, să trecem peste! E mult 11 metri cubi de apă la o persoană? Eu nu cred că e mult. Vă las să scrieți ce vreți dumneavoastră, nu vreau să răspund. Din ăia 5 lei plătiți pentru reparații s-au făcut reparații. Este normal să fie trecute pierderile pe factură, că doar nu o să le plătesc eu. Un om consumă 10 litri de apă după ce trage apa la toaletă, și se explică de unde cantitățile de apă pe factură.
Noi primim factură de la ApaVital și suma trebuie să o împărțim. Fostul administrator al blocului a cerut să se pună o ușă mai dură și asta am făcut. Nu am ce să ascund, veniți mâine și vă pun la dispoziție toate actele doveditoare. Nu pot să le dau astăzi, nu am știut că veniți și nu avem sistem fast food”, a declarat Dan Gîrtan, directorul INAAP Service Iași.
„Nu vin la ședințe și nu îmi spun ce probleme sunt. Când au zis că nu au lumină pe scară, am fost personal și am schimbat becurile. Sunt două uși noi puse, iar interfonul așa l-au vrut ei, că era mai ieftin. Eu nu am ce să fac dacă ei nu spun ce probleme sunt, să facă cereri cu ce probleme sunt și eu le rezolv. Mereu am reparat ce a fost de reparat. Sunt bani pentru acoperiș. Urmează să fie reparat. Ei vorbesc în necunoștință de cauză. Vor prea multe, dar nu spun nimic. Când mă sună au un vocabular de penitenciar și nu ne putem înțelege”, a declarat Paul Tăbăranu, administrator în cadrul INAAP.