Avertismentul lui Eugen Tomac privind reclamele dubioase referitoare la COVID-19

de: Cristian Zavastin
14:47, 31 iul. 2020

Președintele PMP, Eugen Tomac, lansează un avertisment privind reclamele dubioase referitoare la COVID-19.

„Comisia Europeană și autoritățile UE pentru protecția consumatorilor efectuează verificări pentru a proteja consumatorii de înșelătorii online. Prin cooperarea dintre autoritățile #UE și principalii actori ai piețelor digitale, anunțurile legate de produse care pretind că previn sau vindecă infectarea cu COVID-19 au fost înlăturate de pe principalele platforme online“, a spus Eugen Tomac.

Avertismentul lui Eugen Tomac privind reclamele dubioase referitoare la COVID-19: Milioane de anunțuri legate de COVID-19

Liderul PMP susține că Google, eBay, Facebook și Instagram au raportat și eliminate milioane de anunțuri legate de COVID-19.

„Astfel: Google a raportat blocarea sau eliminarea a peste 200 de milioane de anunțuri legate de coronavirus la nivel mondial în ultimele luni. eBay a raportat blocarea sau eliminarea a peste 31 de milioane de listări care au încălcat politicile lor privind coronavirusul.

Facebook a declarat eliminarea a cel puțin 2,3 milioane de părți de conținut de pe Facebook și Instagram legate de coronavirus la nivel global, 27.000 fiind eliminate în UE în luna mai”, precizează Eugen Tomac.

Îngrijorare pentru Comisia Europeană legată de site-urile care promovau produse cu presupuse efecte de vindecare pentru COVID-19

În urma apelului Comisiei Europene, autoritățile pentru protecția consumatorului din UE au găsit 142 de site-uri care: promovau produse cu presupuse efecte de vindecare sau presupuse efecte preventive împotriva coronavirusului; conțineau afirmații inexacte cu privire la penuria de produse; au fost suspectate de practici neloiale pentru a obține prețuri excesive. Totodată, platformele Google și eBay au blocat sau eliminat peste 97 de milioane de anunțuri publicitare și listări de produse care încălcau normele UE.

„În cadrul angajamentului său de a proteja consumatorii online, Comisia Europeană a coordonat o acțiune de verificare a site-urilor web, cu scopul de a afla care dintre acestea expun consumatorii din UE unor conținuturi care promovează afirmații false sau produse contrafăcute în contextul pandemiei de coronavirus.

Rezultatele arată că, în urma apelului lansat de Comisie, platformele au eliminat sau blocat milioane de anunțuri publicitare sau listări de produse înșelătoare. Acțiunea de verificare – efectuată de Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor (CPC) – a constat din două părți: o examinare de înalt nivel a platformelor online și o analiză aprofundată a unor anunțuri publicitare și site-uri web specifice referitoare la produse foarte solicitate din cauza coronavirusului”, arată un comunicat al Comisiei Europene.

27 de țări în lupta cu site-urile mincinoase

Potrivit Executivului european, autoritățile pentru protecția consumatorilor din 27 de țări au participat la examinarea de înalt nivel a platformelor și au trimis 126 de răspunsuri atât în ceea ce privește societățile cu care Comisia a fost în contact permanent, cât și alți actori naționali.

„S-a acordat o atenție deosebită examinării ofertelor privind măștile și bonetele de protecție, gelurile hidroalcoolice, kiturile de testare, precum și produsele alimentare, suplimentele alimentare și produsele nealimentare cu presupuse efecte de vindecare a afecțiunilor cauzate de coronavirus“, se mai arată în comunicatul Comisiei Europene.

Comisia și-a actualizat recomandările adresate consumatorilor și a solicitat platformelor să rămână vigilente și să își continue eforturile în vederea furnizării unui feedback periodic Comisiei și autorităților pentru protecția consumatorilor.

Comisia va coordona cooperarea dintre autoritățile din cadrul Rețelei CPC și registrele de domenii, cărora li se poate solicita să elimine site-urile web dăunătoare.