Au fost publicate subiectele de la simularea pentru Evaluarea Națională 2025 la Limba și literatura română. Ce le-a picat elevilor
În cadrul simulării pentru Evaluarea Națională 2025 la Limba și literatura română, elevii de clasa a VIII-a au avut de abordat două texte la prima vedere, conform subiectelor publicate de Edupedu.ro. Primul text a fost poezia „Trezire” de Lucian Blaga, iar al doilea un fragment din articolul „Rezistența prin apicultură” al jurnalistei Cristina Ștefan, publicat în 2017 în revista Dilema veche.
Baremul de corectare pentru aceste subiecte va fi anunțat de Ministerul Educației la ora 15:00 și va fi disponibil pe Edupedu.ro.
Au fost publicate subiectele de la simularea pentru Evaluarea Națională 2025 la Limba și literatura română
Primul text, „Trezire”, a fost folosit pentru a testa competențele elevilor în analiza unui text poetic, în timp ce articolul Cristinei Ștefan a avut scopul de a evalua abilități legate de înțelegerea unui text non-literar. De menționat este faptul că articolul nu conține termeni dificili, precum arhaisme sau regionalisme, ceea ce a făcut ca textul să fie accesibil pentru elevi.
Cerințele din cadrul simulării au fost structurate pe mai multe puncte. În primul subiect, elevii au avut de completat câteva itemi de tip grilă, în care trebuiau să identifice enunțuri false sau adevărate pe baza celor două texte, punctele 5 și 6 din subiectul I, A. Aici, elevii au fost nevoiți să bifeze dacă enunțurile referitoare la fiecare text sunt corecte sau greșite. De asemenea, au avut de precizat tipul de rimă din prima strofă a poeziei „Trezire” și măsura primelor două versuri din textul lui Lucian Blaga.
În continuare, la punctul 7, elevii trebuiau să prezinte, în minimum 30 de cuvinte, un element comun între cele două texte, susținându-l cu exemple relevante din ambele lucrări. De asemenea, la punctul 8, elevii au fost provocați să argumenteze, în 50-100 de cuvinte, dacă este corect să îți păstrezi opțiunea odată ce ai făcut o alegere, indiferent de circumstanțe, având la bază textul Cristinei Ștefan.
Punctul 9 le-a cerut elevilor să asocieze poezia „Trezire” de Lucian Blaga cu un alt text literar studiat la clasă sau citit suplimentar, argumentând, în 50-100 de cuvinte, o valoare comună între cele două texte, referindu-se la secvențe relevante din ambele.
Subiectul I B a inclus cerințe de vocabular și gramatică, care au fost punctate la fel ca în cazurile anterioare, primele patru cerințe având câte 2 puncte fiecare, iar restul câte 6 puncte.
La subiectul al II-lea, elevii au avut de redactat un text de minimum 150 de cuvinte în care să explice mesajul sau o semnificație a poeziei „Trezire” de Lucian Blaga. Acest subiect a fost evaluat cu 20 de puncte, iar elevii trebuiau să exprime clar înțelesul poeziei și să îl susțină cu exemple din textul poetic.
Prin intermediul acestor cerințe, simularea a urmărit să îi ajute pe elevi să își îmbunătățească abilitățile de analiză literară și să se familiarizeze cu structura examenului, oferindu-le oportunitatea de a își evalua pregătirea pentru Evaluarea Națională din 2025.