Atenție! Una dintre cele mai importante bănci din România blochează conturi

de: Bujor Elena Nicoleta
21:30, 17 iul. 2020

Atenție! Una dintre cele mai importante bănci din România blochează conturi. Pentru că mulți români nu au putut justifica de unde le provin banii, aceștia s-au trezit cu blocarea conturilor. Această bancă este ING, care oferă explicații despre cum ar trebui să procedeze românii pentru a evita o astfel de situație.

„Nu sunt infractor, nu fac trafic de droguri, nu am cazier, nimic”

În ultimul timp, mai mulți români s-au confruntat cu problema justificării provenienței banilor din conturile personale. Există persoane care au refuzat acest fapt și care au sesizat apoi că le-au fost închise conturile. Dar, ING susține că nu încearcă decât să respecte legislația europeană în vigoare în acest moment.

„Nu sunt infractor, nu fac trafic de droguri, nu am cazier, nimic. Nu făceam tranzacții peste graniță, doar încasam salariul pe card și, câteodată, mai băgam la pariuri online. M-a sunat banca să mă întrebe din ce trăiesc. Le-am zis că nu au dreptul să întrebe așa ceva, apoi m-am trezit cu contul închis, fără nicio notificare. M-au întrebat: «Ce e cu sumele considerabile rulate pe contul dumnevoastră?» Eu i-am întrebat: «Care e treaba dumnevoastră?»”, a spus un client ING pentru Libertatea.

O altă persoană a refuzat să dea explicații despre provenința banilor și a aflat că a fost pus pe o listă neagră și nu mai are acces la serviciile ING pe o perioadă de 5 ani.

Conform legislației, băncile au dreptul să ceară justificarea banilor din conturi. Una dintre cele mai importante bănci din România blochează conturi

Potrivit uneia dintre cele mai importante bănci din România, ING, nu se întâmplă nimic ilegal și că banca nu face decât să respecte normele europene. Astfel, conform Directivei (UE) 2015/849, băncile au dreptul să ceară justificarea banilor din conturi. Acest lucru se datorează dorinței de a se combate spălarea de bani și finanțarea terorismului. Clienții au fost informați cu privire la actualizarea datelor.

„Aceste verificări sunt obligatorii, iar suplimentar informațiilor de identificare, clienții trebuie să ofere și o serie de informații precum ocupația, scopul și natura relației de colaborare cu banca, sursa fondurilor ce urmează să fie utilizate în derularea relației de afaceri, etc. Aceste informații permit băncii să își îndeplinească obligația legală de a avea un profil al clientului astfel încât să detecteze comportamente neobișnuite și să le poată raporta autorităților relevante atunci când este nevoie.”

Cum trebuie să procedeze populația pentru a nu pierde banii din conturi

Persoanele care nu actualizează datele, ar putea suferi din cauza blocării contului.

”ING Bank România trimite trei notificări pentru actualizarea datelor la adresa de e-mail specificată la deschiderea contului, precum și telefonic, sms sau fizic (la adresa de corespondență) dacă este cazul. Aceste notificări se trimit cu trei luni, respectiv două luni și imediat înainte de închiderea contului, specificându-se explicit faptul că, în lipsa acestei actualizări, contul urmează să fie blocat”, au transmis reprezentanții ING.

Conform Directivei Europene, transpusă în legislația locală prin Legea 129/2019, băncile, dar și serviciile financiare, așa cum este Revolut, au obligația să verifice fiecare tranzacție suspectă și să o blocheze, dacă există suspiciuni. Acest lucru se realizează prin sisteme automate și nu se poate face manual. Totodată, există posibilitatea să se strecoare și nereguli, iar conturi oneste pot fi blocate din cauza sistemului.
Important de adăugat este faptul că entitățile financiare pot să ceară aproape orice fel de documente care să justifice tranzacțiile și banii.