Atenție, șoferi! Cum se conduce mașina corect pe polei sau pe zăpadă
Atenție, șoferi! Condusul mașinii pe timp de iarnă presupune o vigilență sporită și trebuie respectate câteva reguli stricte pentru a preveni riscul de a pierde controlul mașinii sau de a face accident din cauza condițiilor de drum extreme. Iată cum se conduce mașina corect pe polei sau pe zăpadă.
Atenție, șoferi!
Pe polei sau pe gheaţă, distanţele de frânare se multiplică de 10 ori, iar șoferii nu trebuie să conducă cu viteză mare. Pentru a nu pierde controlul mașinii, conducătorii auto trebuie să respecte câteva reguli clare. Pe lângă regulile de conducere preventivă în condiții de drum extreme, șoferii trebuie să aibă în mașină pe timp de iarnă trusa de prim ajutor, lanţurile, triunghiul reflectorizant, o vestă reflectorizantă, roata de rezervă umflată şi haine călduroase. Dacă șoferul are de făcut un drum lung iarna, este bine să aibă în mașină o lopată și un sac mic cu nisip. Instructorii auto recomandă prudență maximă la drum atunci când șoferii conduc iarna, iar condițiile sunt dificile din cauza poleiului sau a zăpezii.
„În cazul în care se întâmplă să pierdeţi controlul maşinii sau simţiţi că aceasta este pe cale să derapeze mașina, ideal e să nu intraţi în panică. Tot ce puteţi face este să viraţi în direcţia în care alunecă spatele maşinii, reducând total sau parţial accelerarea, dar fără a pune frână. Dacă spatele începe să derapeze în direcţie opusă, reduceţi bracarea roţilor până stabilizaţi maşina. Evitaţi frânarea, pentru că ABS-ul s-ar putea să nu facă faţă suprafeţei alunecoase şi nu veţi face altceva decât să accentuaţi alunecarea.
Nu ridicaţi piciorul în momentul în care simţiţi în pedală activarea ABS-ului. Acelaşi lucru este valabil şi pentru accelerările în trombă, care vor face ca roţile să-şi piardă aderenţa şi să se învârtă în gol.”, a recomandat un instructor auto.
Greșeala pe care o fac mulți șoferi când conduc iarna
Puțini șoferi știu că trebuie să respecte anumiți pași pentru a porni mașina când e rece afară. În momentul în care șoferul urmează să pornească un motor diesel când este ger afară, trebuie să aștepte cel puțin 3-5 secunde înainte de a demara. Cu alte cuvinte, este indicat să se mențină contactul pus trei sferturi până se sting majoritatea martorilor din bord, înainte de a roti cheia până la capăt.
Principiul de pornire al motoarelor pe benzină este similar cu cel diesel. Majoritatea șoferilor nu au răbdare să se stingă martorii de bord și încearcă pornirea motorului imediat ce au pus contactul sau la 1-2 secunde după, obicei care poate duce la defectarea motorului.
După ce autoturismul a pornit, trebuie lăsat să stea câteva minute la relanti. În felul acesta, uleiul își poate recăpăta vâscozitatea pentru a unge normal componentele metalice din interiorul motorului. Toate aceste reguli simple vor împiedica defectarea mașinii pe timp de iarnă. Șoferii trebuie să țină cont de câteva reguli stricte pentru a putea circula cu mașina pe timp de iarnă. Pe lângă echiparea autoturismului cu obiectele necesare și montarea cauciucurilor de iarnă, conducătorii auto trebuie să fie atenți la modul în care pornesc mașina în zilele sau nopțile geroase, când drumul este acoperit cu polei sau zăpadă.