ATENTIE ELEVI! Cum trebuia rezolvata proba la Limba Romana, la Bacalaureat – profilul uman

de: Echipa BZI.ro
15:10, 04 iul. 2016
Un reputat profesor din Iasi, interpelat de reporterii Cotidianului Buna Ziua Iasi, prezinta modul in care elevii trebuiau sa rezolve toate cerintele de la prima proba scrisa, la Limba si literatura romana, la examenul de Bacalaureat, profilul uman. Iata, mai jos, ce spune cadrul didactic. 

Vezi si ATENTIE! Iata ce subiecte au primit astazi elevii la proba de Limba Romana – FOTO
„Subiectele de la Bacalaureat 2016, sesiunea iulie, s-au incadrat in programa si au oferit elevilor posibilitatea de a promova si chiar de a obtine note mari. Ca observatie, s-a cam repetat ceea ce s-a dat la ultima simulare, deci ar fi trebuit ca subiectele care s-au dat la simulare (ne referim la punctul III) sa nu se repete in variantele de examen sau macar sa se realizeze variatii pe acele subiecte. Cerintele nu ar fi trebuit sa puna prea multe probleme candidatilor, doar daca s-au gandit ca operele date la simulare nu se vor mai repeta la examenul propriu-zis. Pe de alta parte, e posibil ca unii chiar sa fi aprofuntat aceleasi subiecte.

Filiera teoretica, profil umanist:
SUBIECTUL I – text la prima vedere, din genul dramatic, Citadela sfaramata, Horia Lovinescu. 
Cele noua cerinte referitoare la textul dat nu ar trebui sa fi pus probleme candidatilor, deoarece sunt cerinte standard care au aparut de cativa ani in formularile de subiecte model si la simulari-competentele / cunostintele urmarite, facand parte din programa de Bacalaureat.
1. Sinonimele cuvintelor izbutesc si infinita: reusesc, respectiv nesfarsita
2. Explicarea virgulei: marcheaza substsantivul in vocativ, adresarea directa
3. Enunt cu sensul conotativ al substantivului ochi, spre exemplu „Peretii au urechi si ferestrele au ochi”
4. Tema discutiei dintre personajele date: sentimentele proprii, dragostea, autocunoasterea, regasirea de sine, atitudinea fata de viata, drama unuia dintre personaje, atitudinea fata de destin-constituie una din variantele pe care le-ar fi putut identifica
5. Transcrierea a doua marci ale adresarii directe: „Du-te”, „De tine?”, „Lasa-ma”, „Nu ma chinui” sunt doar cateva din cele prezente in text
6. Mentionarea unei modalitati de caracterizare, spre exemplu caracterizare directa, facuta de catre un personaj pentru altul „felul categoric in care judeci si imparti oamenii”, caracterizare indirecta, prin dialog „Mai pot eu crede?” (Sunt foarte multe exemple care ar putea fi date, pentru modalitatile de caracerizare)
7. Rolul notatiilor autorului: acestea se numesc didascalii/indicatii scenice si au rolul de a arata sentimetele, atitudinea personajelor, tonul vorbirii, miscarea scenic, gestica, mimica. 
8. Trasaturi ale genului dramatic: repartizarea operei pe acte si scene, existenta didascaliilor, preponderenta dialogului ca mod de expunere, organizarea dialogata a textului, cu scrierea imediata replicilor, dupa indicarea numelui personajului care da replica. 
9. Comentarea fragmentului mentionat trebuia sa faca referire la: reliefarea anumitor trasaaturi ale personajelor, modalitati de caracterizare, relatiile dintre cele doua personaje, atitudinea acestora fata de viata, fata de dramele proprii, fata de ceilati oameni, incercarea personajelor de a se cunoaste mai bine, de a-si verifica sentimentele, sondarea psihologica prin intermediul dialogului.
SUBIECTUL al II-lea:
Eseul cerut presupune ca elevii sa aiba obisnuinta de a lectura. Multi nu prea o au sau nu o au deloc, dar chiar si asa, la un nivel minim de lectura, ar fi trebuit sa aiba ce scrie referitor la rolul formator al lecturii in viata omului. Aici e de observat ca nu se precizaza daca se refera la lectura textului literar sau nonliterar, asa ca se ofera destula libertate de exprimare. Elevii trebuie sa respecte structura textului argumentativ, sa aleaga modalitati de argumentare, sa se axeze pe exemple din experienta proprie sau din experienta aflata, sa foloseasca limbajul adecvat.
SUBIECTUL al III-lea:
(Dupa cum am aratat mai sus, chiar daca a sunat aproape la fel la simularea nationala, era previzibil pentru un candidat atent, adica nu s-ar fi gandit sa excluda de pe lista opereleor pe care a pus accent in invatare romanul „Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi”, de Camil Petrescu, fiind singurul roman psihologic din programa. Dealtfel, abordarea unui personaj dintr-un roman psihologic nu este foarte simpla. Daca unii candidati se situeaza in zona mediocra cu pregatire, e posibil ca acest subiect sa le fi dat batai de cap. In elaborarea eseului, candidatii trebuie sa respecte reperele mentionate si sa puna accent pe abordarea psihologica a personajului, un intelectual care traieste experiente majore, care este adeptul analizei lucide a propriilor trairi-daca se vor referi la romanul mentionat mai sus.