Arabii au planuri mari cu Tarom! Ei vor să „salveze” compania; în schimb vor concedia sute de angajați.
Marcel Ciolacu împreună cu 6 miniștri au fost în deplasare timp de trei zile pentru a discuta cu mai mulți arabi din Qatar și Emiratele Arabe Unite. Ciolacu vrea să vândă o parte din Tarom pentru a scoate compania din faliment.
Atât Emirate Airlines, care ocupă locul patru în topul mondial ca cea mai bună companie de transport aerian, dar și Qatar Airways, care are peste 43 de mii de angajați în lume, s-au întâlnit pe 13 aprilie 2021 cu CIolacu și alți 6 miniștri pentru a discuta despre viitorul companiei Tarom.
Taromul, o epavă a trecutului
Dacă Taromul a reprezentat pentru mulți români una dintre companiile cheie pentru evoluția statului român, acest vis a devenit de mult un coșmar pentru guvernul României. O dată cu privatizarea companiilor aeriene, Taromul a ajuns să aibă de la sute sau chiar mii de zboruri și 60 de aeronave sub sigiliul albastru, la doar 18 aeronave și zboruri anulate în cele mai importante regiuni ale lumii. Doar în ultimii patru ani, compania a trecut prin 7 directori generali, dar și sute de manageri. Aceștia, de multe ori aduși în funcție prin nepotisme au dovedit, cum era de așteptat că a scoate o companie din faliment nu este deloc ușor. De a lungul anilor le-au fost aduse foarte multe reproșuri, de la numărul infernal de mare de angajați la prețurile mult prea mari pentru ceea ce oferă Tarom, la deciziile absolut neinspirate și de multe ori luate fără vreo explicație.
Ce este cel mai trist este că Taromul a ajuns la fel ca alte industrii din comunism, doar o fosilă a unei mari povești frumoase. Atât cifrele companiei, cât și numărul imens de angajați îl fac pe orice investitor să fugă de această companie, mai ales că Taromul nu a mai reușit să obțină profit de peste 17 ani!
O dată ce Taromul nu a putut scoate un profit de 17 ani, dar nici măcar să își acopere propriile costuri, este de la sine înțeles că este ceva putred la mijloc. Cu toate că statul a încercat o serie întreagă de soluții, punând atât un director străin, dar și piloți specializați, nespecializați sau rude ale unor politicieni la conducere, rezultatul a fost același, anume că compania nu poate exista fără ajutorul din partea statului.
Arabii vor să scoată Taromul din impas
Acum statul, condus de Grindeanu, îi mai vine o idee și anume să aducă anumite părți ale companiei sub privatizare. Nu știm exact ce mai poate fi privatizat din această companie, plină de datorii și fără profit. Cel mai probabil, însă, va fi ca Taromul să fie cedat pentru un cost simbolic și cu asumarea plății datoriilor.
Ceea ce este sigur este că compania va trebui să concedieze, pentru început, sute de oameni pentru a mai putea funcționa. Aceasta este o reformă obligatorie pentru a primi banii de care au nevoie să țină Taromul în viață, bani proveniți de la Comisia Europeană. Cu toate acestea, statul român este hotărât să păstreze 51% din acțiunile Taromului. Arabii de la compania Emirates Airlines, totuși, ar fi interesați. Guvernul României are în plan să vândă 49% din companie în schimbul achitării datoriilor, dar și construirii unui nou terminal la Otopeni.
Taromul este în procedura de reorganizare la Comisia Europeană până în 2026. Compania reprezintă o gaură semnificativă în bugetul statului. De asemenea, arabii au planuri mari. Ei vor să investească, dar și să construiască în România, mai exact calea ferată care leagă Brașov de Predeal. Însă nu doar atât, ei mai vor să facă la Brăila cel mai mare abator din Balcani, dar și să facă o fabrică de lapte praf la Ialomița, plus desigur cu 5 ferme cu câte 5000 de vaci fiecare și să crească producția de lapte la 750.000 de tone pe an. Această dorință a arabilor, chiar dacă pare extrem de ciudată la prima vedere, este explicată de un fenomen tot mai răspândit în Europa, UAE căutând să investească și să își împartă banii în mai multe țări din UE și nu numai. Aceasta este pentru unii o dovadă că arabii doresc să își asigure în viitor o economie dar și o putere mai mare, mai ales pentru că „aurul negru” nu poate curge la infinit; astfel ei încearcă să „ajute” țările sărace din UE oferindu-le soluții care desigur le aduc și lor profit și dar și sustenabilitate pe viitor.
Guvernul are planuri de a vinde 49% din Tarom către firmele arabe de transport aerian, viitorul acestei companii românești fiind foarte nesigur.