Apelurile la dispeceratul ISU-SAJ Iași au scăzut cu 80 la sută! Ieșenii nu mai sună disperați să ceară ajutor. Ce s-a întâmplat de s-a ajuns în această situație

de: Redacția BZI
02:00, 04 nov. 2021

Liniile telefonice ale dispeceratului ISU-SAJ Iași, înroșite de sutele de solicitări zilnice. Medicii și asistenții care răspund 24 de ore din 24 la telefon au trecut prin momente de foc. Zilnic, primeau aproximativ 800 de apeluri, iar 80 la sută dintre acestea erau de la pacienți COVID-19 în stare gravă. De aproape 3-4 zile, numărul solicitărilor a scăzut

Dacă în urmă cu două săptămâni liniile telefonice de la dispeceratul Inspectoratului Pentru Situații de Urgență Iași erau înroșite de sutele de solicitări ale ieșenilor, lucrurile au început să se mai liniștească. Până acum 3-4 zile, medicii și asistenții Serviciului Județean de Ambulanță Iași primeau și câte 800 de solicitări pe zi, numărul acestora a scăzut la 250. Aceștia nu făceau față să răspundă sutelor de apeluri, 80 la sută dintre acestea fiind doar de la pacienții COVID-19, care se aflau în stare gravă și erau extrem de speriați. Medicii din dispecerat discutau cu ei prin telefon, liniștindu-i până când echipajul medical ajungea la ei.

„Solicitările COVID-19 au scăzut, dar nu în totalitate, au mai rămas cei care, probabil, se testează singuri la domiciliu. Nu sună, nu iau tratament, iar ca să compenseze timpul pierdut sună la ambulanță și sunt deja cu saturații foarte mici. În urmă cu două săptămâni a fost o avalanșă de solicitări la 112 venite de la pacienții COVID-19, până acum 4-5 zile, când au început să mai scadă. Din sutele de apeluri, nu reușeam să facem față și rămâneau câte 80 pentru a doua zi.

Se stătea foarte mult la Spitalul de Boli Infecțioase, câte 4-5 ore. Stăteau ambulanțele în curte că nu se găseau locuri. Nici acum nu sunt locuri, dar solicitările sunt mult mai puține. Chiar în tura de noapte, am avut acum două zile un echipaj cu medic, un pacient cu COVID-19, care a trebuit să stea 20 de minute în ambulanță pentru că nu se găsea un loc pe terapie intensivă”, a declarat Mihaela Toma, asistent medical SAJ din cadrul dispeceratului ISU Iași.

A scăzut și numărul solicitărilor pentru recoltarea la domiciliu

Angajații dispeceratului ISU au observat o scădere și la numărul solicitărilor pentru recoltarea testelor PCR-COVID-19. De la 800 de solicitări pe zi, în prezent numărul acestora a scăzut la 200. Pe lângă solicitări de testare și pacienți COVID-19, la dispecerat ajung apelurile în cazul accidentelor și a traumatismelor.

„Restul solicitărilor rămân în continuare politraumatismele, policontuzionațiile, accidentele. Trebuie adăugat că au scăzut și recoltările, la un moment dat aveam și câte 600-800 de recoltări pe zi, iar acum am ajuns până în 250 de recoltări și le facem cu ajutorul mașinilor de la pompieri și de la DSP. Nu a fost cazul să ajungem la recoltare la 3 zile după solicitare, nici atunci când erau peste 600 pe zi nu întârziam”, a adăugat Mihaela Toma, asistent medical SAJ din cadrul dispeceratului ISU Iași.

Dispeceratul preia toate apelurile în situații de urgență

Căpitanul Ionel Roșu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situații de Urgență Iași, explică activitatea dispeceratului. Acesta a precizat că nu orice apel primit la 112 înseamnă neapărat și o intervenție și o solicitare. Cele mai multe apeluri sunt pentru informare, iar dispecerii îi îndrumă.

„Dispeceratul integrat ISU-SAJ preia toate apelurile în situații de urgență, de la nivelul județului Iași. Prin situații de urgență înțelegem orice eveniment care constituie un pericol atât pentru viața persoanelor implicate, animale și pentru mediu. Majoritatea apelurilor pe care le primim în dispecerat sunt cu privire la incendiile produse la gospodării, la deșeuri de vegetație uscată, următoarele ca număr ar fi accidentele rutiere și asigurări măsuri specifice la diverse probleme.

Apelurile prin 112 vin în dispeceratul care este asigurat de serviciile de transmisiuni speciale, după care este predat agențiilor. Noi primim cam toate apelurile, iar în funcție de situații și competență preluăm și acționăm sau nu, dar chiar dacă nu intervenim noi, le monitorizăm pentru a răspunde cât mai repede la solicitări. Nu orice apel primit la 112 înseamnă neapărat și o intervenție și o solicitare. Multe apeluri sunt pentru informare, iar noi îi îndrumăm ce să facă”, a precizat căpitanul Ionel Roșu, purtător de cuvânt ISU Iași.