Apare o nouă profesie în sistemul de învățământ din România! Iată câte posturi sunt disponibile

de: Mirela Todosi
07:30, 05 sept. 2024

Apare o nouă profesie în sistemul de învățământ din România! Este vorba despre cea de „profesor itinerant și de sprijin.” Noua profesie este destinată cadrelor didactice cu studii superioare în domeniul psihopedagogic, care sunt specializate în activități de învățare, stimulare, compensare și recuperare pentru persoanele cu cerințe educaționale speciale (CES) integrate în școlile de masă. Iată câte posturi sunt disponibile.

Apare o nouă profesie în sistemul de învățământ din România!

Prin noul Ordin al Ministrului Muncii publicat miercuri, 4 septembrie 2024, în Monitorul Oficial, a fost introdusă o nouă profesie în România, cea de „profesor itinerant și de sprijin.” Pentru a ocupa un post de profesor itinerant și de sprijin, candidații trebuie să îndeplinească mai multe condiții.

Este obligatorie absolvirea unei facultăți cu licență în psihopedagogie specială, psihologie sau pedagogie. Candidații trebuie să finalizeze un master didactic în unul dintre domeniile psihopedagogice și să efectueze un stagiu practic de un an școlar, sub supravegherea unui profesor mentor cu experiență în educația specială.

Posturile de profesori itineranți și de sprijin sunt normate în cadrul unităților de învățământ special și se ocupă prin concurs. Fiecare școală care are elevi cu nevoi speciale va scoate la concurs posturi pentru profesori itineranți și de sprijin.

Ce presupune rolul de profesor itinerant și de sprijin

Profesorul itinerant va desfășura activități de învățare, stimulare și recuperare pentru persoanele cu cerințe educaționale speciale. Un post de profesor itinerant și de sprijin este alocat pentru 8-12 copii cu deficiențe moderate sau ușoare, integrați individual sau în grupuri de 2-3 elevi în clase din școlile de masă, echivalentul unei norme de predare de 16 ore pe săptămână. Pentru copiii cu deficiențe grave, profunde sau asociate, normarea este de 4-6 elevi pe post, cu aceeași normă de predare de 16 ore pe săptămână.

Din cele 16 ore săptămânale, jumătate sunt destinate activităților directe cu elevii integrați în clasă, în colaborare cu cadrele didactice responsabile de grupele respective. Restul orelor sunt dedicate activităților desfășurate în săli multifuncționale din cadrul unității de învățământ, în afara orelor de curs obișnuite. Numărul de ore și disciplinele la care participă profesorul itinerant și de sprijin sunt stabilite de comun acord cu profesorii de la clasă.

O altă noutate pentru anul școlar 2024-2025 este aceea că profesorii vor fi obligați să predea educație rutieră, fie că sunt diriginți sau nu. Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat că își dorește ca Săptămâna Altfel din 2024-2025 să fie axată pe siguranța rutieră.

„Dacă anul acesta tematica pentru Săptămâna Altfel a fost prevenţia violenţei în şcoală şi prevenirea adicţiilor, îmi doresc ca pentru anul viitor tematica să fie axată pe siguranţă rutieră.”

Cadrele didactice vor avea obligația legală să facă educație rutieră pentru învățământul primar, gimnazial și liceal. O altă măsură ce va intra în vigoare în anul școlar 2024-2025 este introducerea sălii de detenție în școlile din România. Fiecare școală își va organiza spațiul și procedura de supraveghere a elevilor problematici. Este vorba despre introducerea sălii de detenție pentru elevii care deranjează profesorii, colegii și împiedică buna desfășurare a orelor de curs la școală. Pe lângă codul vestimentar al elevilor ce trebuie respectat din toamnă, se vor aplica și sacțiuni elevilor care deranjează profesorii și colegii în timpul orelor. Pe lângă sala de detenție, se va impune și anularea bursei școlare dacă un elev are abateri disciplinare. Legea urmeză să intre în vigoare odată cu publicarea în Monitorul Oficial.