ANPC denunță ofertele Blue Air: aproape 180.000 de rezervări au fost anulate, clienții nu și-au primit banii înapoi
ANPC a transmis astăzi, 16 iunie, detalii cu privire la ancheta care vizeazăcompania aeriană Blue Air, precizând că, din 30 aprilie 2021 – când s-au ridicat majoritatea restricţiilor impuse de pandmie – compania a anulat peste 11.200 de zboruri, pentru care erau făcute aproape 180.000 de rezervări. ANPC precizează că Blue Air nu a oferit călătorilor motive pentru anularea zborurilor, nu a rambursat contravaloarea acestora şi nici nu a plătit compensaţii. În plus, deşi i s-a atras atenţia asupra practicii comerciale, compania a recidivat.
Instituţia explică faptul că ”practica operatorului economic de a lansa oferte, de a îndemna către achiziţionarea biletelor, în multe cazuri, la un preţ avantajos (beneficiind de diverse promoţii) pentru consumatori, în condiţiile în care aceştia plătesc sumele aferente zborului şi, în multe cazuri, după o scurtă perioadă, operatorul economic anulează zborurile, fără a oferi o justificare aferentă anulării, precum şi fără a proceda la restituirea contravalorii achitate şi a compensaţiilor cuvenite în aceste situaţii este, conform Regulamentului CE 261/2004, considerată a fi o practică comercială incorectă, contrară cerinţelor diligenţei profesionale”.
ANPC îndeamnă cetățenii să facă reclamații în altfel de situații
ANPC îndeamnă cetăţenii să reclame orice astfel de situaţie, de la această companie sau de la oricare alta. De asemenea, sunt transmise noi date pentru o mai exactă informare a publicului cu privire la rezultatele controalelor efectuate, în ultimele luni, la operatorul economic Blue Air Aviation SA.
”Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) comunică neregulile întâlnite de echipa de control, până la data de 14 iunie 2022, urmând ca, aşa cum a anunţat deja, cuantumul amenzii să fie stabilit ulterior, conform prevederilor transpunerii nîn legislaţia naţională a Directivei europene Omnibis, în urma publicării în Monitorul Oficial a procedurii care se aplică în acest caz”, aprecizat ANPC, joi, într-un comunicat de presă.
BlueAir ar fi recidivat, în ciuda multiplelor verificări
Potrivit ANPC, deşi au fost realizate mai multe verificări, cel puţin în anii 2021 şi 2022, în urma cărora s-au constatat nereguli similare, iar operatorul aviatic a fost avertizat, consiliat şi i s-au interzis practicile comerciale incorecte de la acel moment, acesta a recidivat.
”Astfel, în perioada analizată de comisarii ANPC, mai exact începând cu 30 aprilie 2021 (momentul ridicării majorităţii restricţiilor de zbor impuse de pandemia de Covid-19) şi până la data de 14 iunie 2022 – când rezultatele cercetărilor au fost aduse la cunoştinţa reprezentantului companiei -, operatorul economic a anulat 11.289 de zboruri. Acestora le corespund 178.405 rezervări pentru care s-au efectuat plăţi în valoare toatală de 66.585.967,68 lei calculate la cursul în lei comunicat de BNR în data de 14.06.2022 al valutelor, de către consumatori din 20 de state membre ale Uniunii Europene în care compania aeriană supusă verificărilor operează, cu regularitate, zboruri”, a mai transmis ANPC.
Autoritatea explică faptul că, pentru multe din zborurile planificate, anularea s-a făcut la scurt timp de la punerea la dispoziţie pe piaţă a ofertei de zbor.
”Numărul anulărilor este unul foarte mare, iar ceea ce prejudiciază în mod grav interesele economice ale consumatorilor nu se referă doar la valoarea efectivă a acestor bilete, ci şi la faptul că, nu de puţine ori, consumatorii le achiziţionează în scopuri bine stabilite: vacanţe, concedii, în interes personal, medical şi altele, pentru care sunt necesare cheltuieli suplimentare aferente serviciilor de cazare, masă, acces obiective turistice, transfer/legături cu alte zboruri”, a mai transmis ANPC.
Reacția companiei BlueAir la acuzațiile ANPC
Compania a transmis tot astăzi că nu a primit niciun document oficial de la ANPC, după acuzațiile aduse de autoritatea națională pentru protecția consumatorilor. ANPC susține că în urma unei anchete rezultă că din 30 aprilie 2021, când s-au ridicat majoritatea restricţiilor impuse de pandmie, compania a anulat aproape 180.000 de rezervări, fără să le ofere călătorilor motive, nu a rambursat contravaloarea acestora şi nici nu a plătit compensaţii.
„Compania BLUE AIR AVIATION SA a luat la cunoştinţă, din materiale de presă publicate, despre ameninţările formulate, la adresa sa, de dl. Horia Constantinescu, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. Până la acest moment, compania BLUE AIR AVIATION SA nu a primit niciun document oficial prin care să îi fie communicate măsurile de sanctionare care au fost diseminate în presa. Având în vedere numeroasele solicitări pe care le-am primit din partea mass media, vă aducem la cunostiinta faptul că nu putem răspunde unor acuzaţii publicate în presa, in absenta unui document care sa ateste cu certitudine ca acestea au fost formulate, intr-adevar, de preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor”, precizează compania.
Conform Blue Air, aproape toate companiile aeriene din Europa au anulat mii de zboruri, in lunile ianuarie si februarie ale anului 2022, din cauza restricţiilor de călătorie impuse pentru a limita raspandirea noilor variante de Covid 19, fiind nevoite sa isi ajusteze programul operational si sa reduca frecventele pe anumite rute mai putin solicitate. Printre acestea se regasesc companiile de linie Lufthansa Group, Air France – KLM, si operatorii low-cost Ryanair, Wizz Air, Blue Air, EasyJet sau Vueling.