Angajatorii trebuie să elibereze adeverințele de vechime! Ce se întâmplă dacă firma s-a desființat

de: Cristian Zavastin
13:11, 17 oct. 2024

Angajatorii trebuie să elibereze adeverințele de vechime. Obligația derivă din legislație, unde se specifică faptul că trebuie să ateste activitatea desfășurată în momentul în care se încetează activitatea sau se solicită.

Dacă angajatorul se află în procedura de insolvență, faliment sau lichidare, obligația eliberării adeverinței revine administratorului judiciar sau, după caz, lichidatorului judiciar, în termen de maximum 60 de zile calendaristice.

Angajatorii trebuie să elibereze adeverințele de vechime!

Vechimea în muncă, vechimea neîntreruptă în muncă, vechimea neîntreruptă în aceeași unitate, vechimea în funcție, meserie sau specialitate, timpul lucrat în locuri de muncă cu condiții deosebite, retribuția tarifată de încadrare și alte drepturi se puteau dovedi prin carnetul de muncă, până la data de 31.12.2010.

„Persoanele care au fost încadrate în muncă până la data de 31.12.2010 pot solicita fostului angajator adeverințe de vechime aferente perioadelor lucrate, în cazul pierderii carnetului de muncă, în cazul în care în carnetul de muncă nu se regăsesc toate perioadele lucrate sau în cazul în care nu au avut întocmit carnet de muncă“, au precizat reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă.

Dacă angajatorul se află în procedură de insolvenţă, faliment sau lichidare conform prevederilor legale în vigoare, adeverințele se vor solicita administratorului judiciar sau, după caz, lichidatorului judiciar. Aceștia sunt obligați să elibereze salariaţilor, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, un document care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă, în meserie şi în specialitate angajatorul nu mai există.

Adeverințele trebuie solicitate în scris fie unității care a preluat arhiva acestuia ( în cazul angajatorilor cu capital de stat și mixt), fie inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială a avut sediul social angajatorul, în cazul angajatorilor cu capital privat, în schimbul unei taxe de 20 lei / document există succesori în drepturi ai angajatorilor desființați, aceștia au obligaţia de a elibera, la cerere, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, adeverinţe cu datele existente în documentele deținute.

Cine sancționează angajatorii care nu eliberează adeverințele

Angajatorul este desființat fără ca activitatea acestuia să fie continuată de un alt angajator, obligația de a elibera adeverințele de vechime o au operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice. Pentru a identifica operatorul economic căruia trebuie să îi solicite adeverința, fostul salariat se va adresa Arhivelor Naţionale sau, după caz, serviciilor judeţene / Serviciului Municipiului Bucureşti ale / al Arhivelor Naţionale.

Serviciile arhivistice prestate de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual de către Arhivele Naţionale.

„Atragem atenția asupra faptului că încălcarea de către angajator sau de către succesorul în drepturi al acestuia, a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime, se constată și se sancționează de către Inspecția Muncii prin inspectoratele teritoriale de muncă. Nerespectarea de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice, a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime se constată și se sancționează de către Arhivele Naţionale şi, după caz, de serviciile judeţene ale Arhivelor Naţionale”, au mai precizat reprezentanții ITM.

Astfel, angajatorii trebuie să elibereze adeverințele de vechime, potrivit legislației române.