Angajații CFR Călători au primit asigurări de la ministrul transporturilor în privința gradului de salarizare „mecanicii de locomotivă lucrează și câte 300 de ore în plus”
Un nou miting de protest a fost organizat astăzi, 26 iunie 2023, de către Federația Sindicatelor Transportorilor Feroviari din România. Protestatarii au primit noi asigurări de la ministrul Sorin Grindeanu în ceea ce privește legea pensionării și a salarizării personalului feroviar
Totul a început după ce Ministerul Transporturilor a stabilit grila de salarizare prin Legea 195 din 2020 privind Statutul Personalului Feroviar. Subiectul protestelor face referire la pensionarea angajaților CFR Călători, dar sunt probleme și la planul de salarizare gândit de administrație, care ar trebui să intre în vigoare de la 1 iulie 2023.
Prea multe ore suplimentare pe lună
Cu siguranță cei mai nedreptățiți dintre angajații CFR Călători s-au simțit mecanicii de locomotivă. Majoritatea dintre mecanici lucrează peste 200 de ore suplimentare pe lună, din cauza lipsei de personal.
Deși sunt nevoiți să acopere multe ture, aceștia sunt într-o clasă de salarizare inferioară clasei maxime, deși cei mai mulți dintre mecanicii de locomotivă cu clasa maximă s-au pensionat. Astfel, administrația CFR dorea să facă economii pe baza salariilor mecanicilor. Pe lângă aceste nemulțumiri, se mai adaugă și faptul că fondurile sunt insuficiente pentru repararea trenurilor, degradarea condițiilor de călătorie, salarii neatractive pentru noii angajați și problema pensionării inadecvate.
„Ne-a chemat domnul ministru înăuntru, am stat de vorbă în ceea ce privește revendicările noastre. Legea privind statutului personalului feroviar 195 din 2020, practic ei vor să îi aducă pe toți care nu au coeficientul de clasă să îi aducă la același nivel. Cel puțin mecanicii de locomotivă lucrează enorm, fac multe ore suplimentare, sunt care fac două norme, ei pleacă de acasă și se întorc peste două zile. Practic ei ajung până la trei norme de ore, dacă și-ar face norma de bază veniturile nu ar mai fi așa de mari. Astfel se vor stabili o normă de ore suplimentare pe lună să fie de maxim 120 de ore pe lună, la momentul actual ajung până la 300 de ore pe lună. Oamenii sunt epuizați, se trage foarte mult de ei, principala cauză este lipsa de angajați este foarte mult de acoperit pentru câți sunt. Noi ne-am făcut protestul, am discutat cu domnul ministru, acum așteptăm doar ca legea să fie pusă în practică. Noi nu putem face grevă pentru că avem contract colectiv de muncă aplicat, conform legii, noi nu putem declanșa greva pe perioada contractuală”, a spus Liviu Grab, prim-vicepreședinte al Federației Transportatorilor Ferovieri din România.
Lipsă acută de personal
Mulți dintre noii angajați au ajuns să fie mecanici de locomotivă după o perioadă de doar doi ani, în special din cauza lipsei de personal. Etapele de instruire au fost scurtate, iar experiența se acumulează direct la conducerea unui tren. Conform rapoartelor existente de la CENAFER, instituție care se ocupă de instruirea personalului feroviar, pentru anul 2021 au fost doar 27 de mecanici de locomotivă pregătiți în Iași.
„S-au scurtat niște etape și s-au făcut multe chestii, nu poți să pui pe cineva mecanic de locomotivă după doi ani, un an durează doar pregătirea. Pe vremea mea dura până la 10 ani pentru a ajunge mecanic de locomotivă și începeai de jos, cu trenuri de manevră, trenuri de marfă și în final trenuri de călători. Tocmai de asta se întâmplă și unele accidente, deoarece se ard niște etape importante, iar experiența își spune cuvântul. Majoritatea angajaților sunt deja de 10 de ani angajați, este greu acum să iei o generație de oameni să-i instruiești și să-i faci direct mecanici de locomotivă să-i pui pe teren”, mai adaugă Liviu Grab.
Angajații CFR au primit promisiuni că legea 195 va fi revizuită și vor beneficia de drepturile pe care le-au cerut. Din cauza lipsei de angajați, mecanicii de locomotivă ajunseseră să lucreze câte 300 de ore suplimentare.