Amnistia fiscală, un mister și pentru ANAF. Care sunt pașii de urmat pentru ca ieșenii să beneficieze de anularea datoriilor la stat, dar și ce documente trebuie depuse

de: Redacția BZI
02:00, 21 sept. 2024

Vești bune pentru ieșenii care își doresc să le fie anulate datoriile, și asta pentru că Guvernul a aprobat Ordonanța de Urgență prin care aplică amnistia fiscală. Însă, problema este că nu există încă un plan pentru a le explica oamenilor ce au de făcut, mai mult, încă nu au apărut tipurile de cereri oficiale care trebuie completate și depuse la ANAF.

Amnistia fiscală prin care ieșenii își pot anula datoriile

Amnistia fiscală a fost publicată în Monitorul Oficial, la începutul acestei luni. Astfel, firmele și persoanele fizice care au datorii la stat, până la data de 31 august, pot plăti datoriile principale până la 25 noiembrie 2024 și li se vor șterge dobânzile și penalitățile de întârziere. În cazul persoanelor fizice, acestea beneficiază și de o reducere de impozit și contribuții pe lângă ștergerea dobânzilor și penalităților.

Mai pe larg, ieșenii, inclusiv cei care obțin venituri prin PFA, dar au datorii mai mici de 5 000 de lei, au posibilitatea să anuleze jumătate din suma principală restantă până la 31 august 2024. Însă, pentru a putea obține această anulare, inițial, trebuie să plătească jumătate din acea sumă, iar apoi să depună cererea de anulare la ANAF, până la data de 25 noiembrie 2024.

În cazul în care datoriile sunt mai mari de 5 000 de lei, ieșenii trebuie să plătească prin același mecanism 75 la sută din suma datoriei, iar 25 la sută va fi anulat. Însă, persoanele fizice și juridice interesate de anularea datoriilor încă nu pot depune la ANAF cererile de anulare pentru că acestea nu au fost tipărite, publicate.

Reporterii BZI au luat legătura cu reprezentanții instituției ANAF din București, însă aceștia au declarat că nu au încă date concrete despre cum vor arăta cererile sau când vor fi publicate.

„Nu vă pot oferi informații pentru că nici noi nu știm multe. Așteptăm să primim informații pentru a transmite mai departe. Nu avem modelul de cereri necesar, așteptăm, iar când vom avea ceva concret, vă vom transmite”, a declarat Sabina Zereș, șef serviciu Departament de Comunicare și Relații Publice ANAF, București.

Care sunt obligațiile care nu pot face obiectul amnistiei fiscale

Ordonanța de Urgență 107/2024 prevede și o serie de situații care nu fac obiectul amnistiei fiscale, și anume, este vorba despre accesoriile aferente ajutoarelor de stat de recuperat sau fondurilor ce se cuvin bugetului Uniunii Europene, cele legate de obligații bugetare care fac obiectul unor procese penale aflate în curs de desfășurare la data intrării în vigoare a ordonanței sau care încep ulterior acestei date.

De asemenea, se aplică și în cazul accesoriilor aferente unor obligații bugetare stabilite prin hotărâri penale definitive și cele rezultate din prejudicii care fac obiectul cauzelor de nepedepsire, prevăzute de articolul 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale. Astfel, noua amnistie fiscală oferă debitorilor o serie de oportunități pentru a-și reduce datoriile către bugetul de stat sau către alte instituții publice, pe care le pot valorifica în perioada următoare, odată ce autoritățile competente vor publica cererile necesare ce trebuie depuse la instituția ANAF. Reporterii BZI au încercat să ia legătura și cu ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, pentru a clarifica situația aplicării amnistiei fiscale, însă acesta nu a răspuns apelurilor repetate.

Vești bune pentru ieșenii care își doresc să le fie anulate datoriile, și asta pentru că Guvernul a aprobat Ordonanța de Urgență prin care aplică amnistia fiscală. Însă, problema este că nu există încă un plan pentru a le explica oamenilor ce au de făcut, mai mult, încă nu au apărut tipurile de cereri oficiale care trebuie completate și depuse la ANAF.