Acțiuni de control demarate de ITM Iași. Au fost descoperiți mii de zilieri – FOTO

de: Bujor Elena Nicoleta
11:46, 19 oct. 2023

Munca zilierilor se desfăşoară în baza unui cadru normativ special, care derogă de la prevederile generale ale Codului muncii. Înregistrarea şi declararea muncii zilierilor se face de către beneficiari în Registrul electronic de evidenţă a zilierilor, utilizând o aplicaţie electronică care poate fi instalată pe dispozitive informatice fixe sau mobile. Registrul este gestionat de Inspecţia Muncii prin inspectoratele teritoriale de muncă.

La nivelul judeţului Iaşi, în anul 2023, 6.808 persoane au desfăşurat activităţi necalificate cu caracter ocazional ca zilieri, totalizând 116.549 zile de muncă pentru 128 beneficiari.

Acțiuni de control demarate de ITM Iași

În perioada 9-13 octombrie 2023 s-a desfășurat Campania Naţională privind respectarea de către beneficiari a prevederilor Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri. În cadrul Campaniei, inspectori de muncă din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă Iaşi – Serviciul Control Relații de Muncă și Compartimentul Muncă Nedeclarată au controlat 32 beneficiari de lucrări care desfășoară activități cu caracter ocazional și utilizează zilieri pe teritoriul judeţului Iaşi în domenii, precum: agricultură, pomicultură, viticultură, piscicultură, creșterea materialului săditor, activități de alimentație (catering) pentru evenimente, restaurante, baruri și alte activități de servire a băuturilor, hoteluri și alte facilități de cazare.

Obiectivele acțiunilor de control au fost:

– identificarea beneficiarilor care folosesc zilieri şi luarea măsurilor care se impun în cazul nerespectării de către aceştia a prevederilor legale aplicabile;

– creşterea gradului de conştientizare a beneficiarilor şi a zilierilor în ceea ce priveşte necesitatea aplicării şi respectării prevederilor legale;

– diminuarea consecințelor sociale şi economice negative care derivă din nerespectarea de către beneficiarii din domeniile controlate a prevederilor Legii nr.52/2011;

– identificarea beneficiarilor care utilizează munca copiilor și a tinerilor fără respectarea prevederilor Legii nr.52/2011;

– identificarea beneficiarilor care folosesc zilieri în condiţiile în care se impunea încheierea contractelor individuale de muncă;

– determinarea beneficiarilor de lucrări de a înființa şi completa Registrul electronic de evidență a zilierilor și de a transmite datele în termenul legal la Inspectoratul Teritorial de Muncă Iaşi.

S-a verificat modul de conformare a beneficiarilor cu normele legale privind:

  • înfiinţarea Registrului electronic de evidență a zilierilor, înregistrarea şi transmiterea datelor privind munca zilierilor;
  • durata zilnică maximă a activității ocazionale pe care o poate desfășura un zilier, inclusiv pentru lucrătorii minori care au capacitate de muncă;
  • respectarea interdicției de prestare a activității pentru mai mult de 25 de zile în mod continuu şi a duratei maxime dintr-un an calendaristic în care un zilier poate lucra pentru un beneficiar;
  • acordarea remunerației cuvenite, cel puțin la nivelul minim prevăzut de lege;
  • acordul încheiat cu zilierul în caz de plată a remunerației în alt interval decât zilnic;
  • interdicţia de a angaja zilieri care să desfăşoare activitatea în beneficiul unor terţi, cu excepţiile prevăzute de lege;
  • prestarea unor activităţi cu caracter ocazional numai în domeniile prevăzute de lege.

„Acţiunile de control au avut un rol preponderent preventiv, pentru informarea şi conştientizarea beneficiarilor şi entităţilor care intenţionează să utilizeze zilieri cu privire la condiţiile speciale privind raporturile de muncă ale zilierilor, drepturile de care trebuie să beneficieze aceştia, precum şi la procedurile administrative de înregistrare şi declarare la Inspectoratul Teritorial de Muncă Iaşi a muncii prestate de zilieri”, a transmis Costel Grojdea, inspector șef Inspectoratul Teritorial de Muncă Iaşi.