Absurditatea anului, la CTP Iași! Vatmanii trebuie să respecte limita de viteză prin centrul orașului, însă nu au kilometraj în bord: „Riscăm să fim amendați, în loc să repare tramvaiele”
Absurditatea anului, la CTP Iași, după ce compania a anunțat că va acorda o atenție maximă în privința respectării limitei de viteză în centrul Iașului. În realitate, vatmanii nici măcar nu au kilometraj în bordul tramvaiul ca să își monitorizeze viteza
În urmă cu câteva zile, conducerea CTP Iași a transmis că va monitoriza viteza tramvaielor care circulă în centrul orașului pentru a nu depăși limita de 10 km pe oră, ca să nu afecteze infrastructura urbană a orașului. Totuși, majoritatea vatmanilor nici nu au cum să monitorizeze viteza, deoarece nici măcar nu au kilometraj în cabina vagonului. Astfel, sunt nevoiți să aprecieze ei viteza și să spere că nu depășesc limita pentru a nu fi sancționați.
Absurditatea anului, la CTP Iași
Vatmanii trebuie să respecte limita de 10 km pe oră pe segmentul Târgu Cucu – strada Gării, însă nici măcar nu au kilometraj la tramvai după care să se ghideze. La vagoanele unde încă există un astfel de kilometraj, nici măcar nu mai funcționează de mult timp. La modelele noi de tramvai, kilometrajul este digital și funcționează, însă mai bine de jumătate din tramvaiele folosite de CTP sunt modelele GT4, care au peste 60 de ani. Vatmanii își desfășoară activitatea în condiții improprii și trebuie să mai aibă grijă și de călători. Acum apare întrebarea: cum poate un vatman să ducă călătorii în siguranță la destinație când vehiculul pe care îl conduce nu întrunește toate condițiile tehnice?
„Trebuie să respectăm limita de viteză, dar noi nici nu avem kilometraj la tramvai sau, care au, nu funcționează de mulți ani. Cum ar trebui să monitorizăm noi viteza în acest fel? Din Târgu Cucu până pe strada Arcu sunt 3 panouri care îți arată viteză, dar nu funcționează toate. Astfel, riscăm noi să fim amendați, în loc să repare tramvaiul”, povestește Anton, un vatman din Iași.
În urmă cu ceva timp, un vatman de la CTP Iași a fost sancționat de conducere pentru faptul ca a depășit limita de viteză pe strada Cuza Vodă. Acesta a contestat sancțiunea și a menționat că nu putea să își regleze viteza, deoarece nu are kilometraj la vagon. Mulți vatmani au primit reclamații de la localnicii din zonă pentru faptul că au depășit limita de viteză. CTP Iași a trebuit să îi achite 1.000 de lei vatmanului, reprezentând cheltuielile de judecată și anularea deciziei.
„De când lucrez la CTP, am fost doar pe modelul GT4, nu am avut niciodată kilometraj care să funcționeze. Care suntem mai vechi, ne-am obișnuit, aproximăm viteza, niciodată nu știi cu cât te deplasezi exact. Am pățit ca să primesc reclamație, deoarece am circulat peste limita de 10 km pe oră pe strada Cuza Vodă, dar eu le-am explicat celor de la dispecerat că nu am cum să îmi văd viteza în bord pentru că nu am kilometraj”, a spus Daniel, un alt vatman de la CTP Iași.
Vatmanii, sancționați pentru problemele companiei
Mai există o problemă și pentru tramvaiele mai mari, inclusiv Pesa și Bozankaya, care au nevoie de o viteză mai mare de 10 km pe oră pentru a urca pe strada Arcu. Astfel, vatmanii nu au cum să respecte niciodată limita pe porțiunea respectivă, dar riscă să fie sancționați.
„La modele M, care sunt mai mari, este imposibil să urci cu 10 km pe oră pe strada Arcu, efectiv nu ai cum. Au fost colegi care au fost sancționați de către polițiști pentru acest lucru, dar ei nu se gândesc că efectiv rămâi în loc dacă nu ai viteză pe porțiunea respectivă. Aici trebuie discutat și la Poliția Rutieră, ca să găsim o soluție”, a precizat Cristian, vatman la CTP Iași.
Compania a decis că este suficient ca vatmanii să fie atenționați să respecte limita și că se pot ghida după panourile de pe strada Cuza Vodă, în ceea ce privește viteza de deplasare. Astfel, în restul orașului, un vatman pe un model GT4 nu va ști niciodată exact cu ce viteză circulă, pentru că nu are unde să vadă acest lucru. Conducerea companiei și Primăria Iași a preferat să cumpere sisteme anti-coliziune, în valoare de 3,7 milioane de euro, când tramvaiele nici măcar nu au kilometraje în bord.
„Acum avem oameni, în fiecare dimineață, care îi atenționează pe vatmani în ceea ce privește limitele de viteză. Există panouri pe strada Cuza Vodă, care le arată viteza la vatmani. Astfel, ei își pot regla mersul când intră pe această porțiune”, a transmis Cristian Stoica, directorul general CTP Iași.
Ce a transmis CTP Iași este absurditatea anului, deoarece tramvaiele nu sunt echipate corespunzător pentru ca vatmanii să poate respecta legea.