Abandon școlar în județul Iași. Aproape 1 la sută dintre elevii de clasa a VIII-a nu-şi continuă studiile: „Sărăcia îi determină pe elevi să renunțe”

de: Andreea Timofte
02:00, 12 ian. 2023

La nivelul județului Iași, în cazul elevilor din clasa a VIII-a, rata abandonului școlar este de 0,93 la sută. Peste șaptezeci de tineri au renunțat anul trecut la studii, motivele fiind diverse. Reprezentanți ai unităților de învățământ din județul Iași și ai Inspectoratului Școlar Județean Iași (ISJ) au pus acest procent pe seama a două mari motive: sărăcia și părinții plecați în străinătate

Mai mulți elevi ieșeni de clasa a VIII-a au renunțat la şcoală când trebuiau să facă tranziția către liceu, cu toate că învățământul obligatoriu este până la clasa a X-a, inclusiv. Asta se întâmplă pentru că multe familii din mediul rural nu îşi permit să-şi trimită copiii la liceu sau pentru că părinții sunt plecaţi din ţară, spun directorii școlilor gimnaziale și reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Iași. Concret, în anul școlar 2021-2022, potrivit datelor transmise de ISJ, la nivel județean erau înregistrați 8.295 de elevi în clasa a VIII-a, dintre care 78 și-au întrerupt brusc studiile, rata abandonului școlar fiind de 0,93 la sută.

Sărăcia, principala cauză a abandonului școlar în județul Iași

În anul școlar 2021-2022, 78 de elevi ieșeni din clasa a VIII-a au renunțat la școală, rata abandonului fiind de 0,9 la sută. Motivele principale enumerate de reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean au legătură cu sărăcia și cu părinții plecați la muncă în străinătate. Deși procentul nu este unul uriaș, nimeni nu face nimic pentru ca acest fenomen să fie în totalitate combătut.

„Explicația faptului că în anul școlar 2021-2022, în rândul elevilor de clasa a VIII-a s-a înregistrat abandon școlar (0,93 la sută) poate fi dedusă din caracteristicile cunoscute ale populației școlare din județul Iași, care include mulți elevi provenind din comunități vulnerabile, defavorizate. Totodată, poate fi menționat și procentul mare al copiilor care trăiesc în comunități rurale, dar și numărul semnificativ al celor care au un părinte sau ambii părinți plecați la muncă în străinătate”, a declarat Antonina Bliorț, purtător de cuvânt al ISJ.

Frica de Examenul Național, respectiv de tranziția de la gimnaziu la liceu, s-ar afla la coada motivelor care îi determină pe elevi să abandoneze școala. Sergiu Enea, directorul Școlii Gimnaziale „Ion Neculce” Târgu Frumos, a vorbit despre acest fenomen, deși unitatea de învățământ pe care o reprezintă nu se mai confruntă de mult cu această problemă.

„Noi avem o singură clasă de a VIII-a, clasă cu testare. Drept urmare, de mulți ani n-am mai întâlnit acest fenomen. Din experiența mea pot spune că primul motiv ar fi sărăcia, nicidecum frica de liceu sau faptul că nu ar face față acestui ciclu. Într-adevăr, părinții plecați contribuie la abandonul școlar, dar, într-un final, societatea e de vină pentru societatea dezmembrată, învățământul românesc reflectă cu succes acest lucru, asta e părerea mea”, a declarat Sergiu Enea.

Părinți plecați în străinătate

Pe lângă lipsa posibilităților materiale, profesorii consideră că mulţi elevi nu merg mai departe pentru că părinţii sunt plecaţi în străinătate şi pur şi simplu nu are cine să îi îndrume, să îi înscrie mai departe și să-i țină departe de anturajele care îi influențează negativ. Aurel Neicu, profesor de matematică la Colegiul Național „Ștefan cel Mare” Hârlău și unul dintre cei mai longevivi directori, a punctat câteva aspecte importante.

„Sărăcia îi face pe copii să neglijeze școala, să renunțe, iar părinții plecați nu interven. Elevii rămân în grija fraților mai mari sau a bunicilor și nu mai sunt ținuți sub control. În mod normal, la un anumit număr de absențe se cheamă părinții la școală și se anunță la primărie, dar, când nu ia nimeni măsuri, asta se întâmplă. Statul ar trebui să intervină. Pe vremea comunismului era cam la fel, însă situația era mascată”, a declarat Aurel Neicu despre problematica abandonului școlar în județul Iași.