A fost purtată patru ani prin tribunale și a pierdut 20.000 de lei! O bătrână din Iași, obligată să plătească pentru un consum de 3.000 de metri cubi de apă!
De mai bine de patru ani, Maria Tănase stă prin tribunale și încearcă să își facă dreptate. După ce a înregistrat, în anul 2018, un consum de 3.000 de metri cubi de apă și a trebuit să plătească către ApaVital Iași 12.000 de lei, aceasta dorește să i se facă dreptate în instanță. A cheltuit peste 20.000 de lei cu procesele și avocații, însă prima instanță a găsit-o vinovată
Maria Tănase deține o casă în localitatea Lețcani. De zeci de ani, nimeni nu locuiește acolo, cu toate acestea femeia a primit de la ApaVital Iași, în anul 2018, o factură în valoare de 12.000 de lei pentru consumul a 3.000 de metri cubi de apă. Proprietatea respectivă are doar un cămin și un apometru. Instalație pentru apă nu există, iar țevi nu sunt trase în casă. Din 2018, Maria Tănase stă mai mult prin tribunale. În prezent, aceasta dorește revizuirea dosarului.
A înregistrat un consum de 3.000 de metri cubi de apă la o casă unde nu locuiește nimeni
Maria Tănase a acționat în judecată compania ApaVital Iași. Femeia dorește să i se înapoieze suma de 12.000 de lei, întrucât consumul celor 3.000 de metri cubi de apă nu au fost demonstrați. Aceasta a fost executată silit înainte ca apometrul să fie dat spre verificare. Aceasta precizează că, atunci când apometrul a fost luat pentru verificare, nu a fost depozitat corespunzător și nu s-au luat normele de siguranță. Apometrul a fost ținut de cei de la ApaVital un an de zile, iar mai apoi a fost trimis la Cluj pentru expertiză, unde s-a demonstrat că nu a înregistrat consum de apă.
„Cred că a fost un abuz la persoana mea. Nu au vrut să facă nicio constatare, nu au vrut să verifice nimic. Domnul director Toma mi-a spus atunci: «Vreau să văd ce instanță vă dă dreptate». M-am împrumutat, am plătit toate cheltuielile și am ajuns să consider că nu există nicio instanță care să îmi dea dreptate. Prima instanță a aprobat executarea silită, fără să mă întrebe nimic. Toți au hotărât în lipsa mea“, declară Maria Tănase.
Pentru „consumul“ celor 3.000 de metri cubi de apă, ieșeanca a trebuit să plătească o factură de 10.000 de lei. Cheltuielile cu executarea silită au fost în valoare de 2.000 de lei. Poprirea s-a efectuat imediat, iar banii i-au fost retrași dintr-un cont de economii.
Banii pe care cei de la ApaVital Iași i-au luat de la Maria Tănase erau strânși de aceasta pentru a-și ajuta nepoata cu o intervenție chirurgicală. Nepoata acesteia a fost diagnosticată cu o malformație gravă, iar bunica s-a străduit ani buni la rând să strângă banii necesari.
Ieșeanca își vrea banii înapoi
În desfășurarea dosarului, Maria Tănase a fost pusă să își verifice singură instalația de apă. Deși are doar un bazin cu un apometru, reprezentanții companiei i-au sugerat acesteia că poate a înregistrat pierderi sau poate vecinii au furat apa. Toate expertizele desfășurate la casa nelocuită au constatat faptul că nu există scurgeri, pierderi și nu există nici o altfel de problemă.
Maria Tănase vrea să ceară Consiliului Superior al Magistraturii revizuirea dosarului.
„Vreau să mi se facă dreptate! Vreau banii înapoi! Vreau cei 12.000 de lei! Instanța a hotărât că nu a fost întemeiată contestația mea. Nu se poate să îmi ia toți banii și să îmi dea înapoi doar 1.078 de lei“, afirmă Maria Tănase.
În primă instanță, Curtea de Apel Iași a stabilit că Maria Tănase va primi înapoi 78 de lei din recalcularea unei facturi și alți 1.000 de lei, reprezentând cheltuieli de judecată. Aceasta menționează că, în luna martie 2022, a mai primit de la ApaVital Iași o nouă factură, în valoare de 1.200 de lei, tot pentru aceeași casă nelocuită. Acesteia îi este frică acum și consideră că astfel de acte trebuie corectate. Femeia dorește să își facă dreptate cât mai repede.
„Situația de fapt a consumului de apă înregistrat de doamna Tănase Maria a fost supusă spre analiză instanțelor de judecată, care au decis, definitiv, că APAVITAL S.A. a emis în mod legal factura din 2018. Pentru a se pronunța astfel, instanțele de judecată au analizat probele dosarului, printre acestea și o verificare metrologică a contorului, care a demonstrat că acesta a înregistrat corect un consum de 2.623 mc de apă. Așa fiind, pentru serviciul efectiv prestat, APAVITAL S.A. a emis factura fiscala corespunzătoare, reprezentând prețul serviciului, factură care, potrivit art. 31 alin. 17 din Legea 241/2006, este titlu executoriu. Indiferent dacă apa este utilizată pentru nevoi gospodărești sau este risipită din cauza neglijenței sau a unei defecțiuni apărute pe rețeaua interioară, responsabilitatea este a utilizatorului, iar ceea ce se înregistrează pe contorul de branșament se facturează“, spun reprezentanții ApaVital Iași.
În localitatea Valea Adâncă, zeci de familii au rămas fără canalizare, după ce au plătit 80.000 de lei din propriul buzunar, dar au uitat de avizele de la ApaVital Iași. Aceștia au sistat conducta de deversare a deșeurilor, iar acum totul iese din canal pe strada pe care locuiesc.
Cei 3.000 de metri cubi de apă înregistrați pe factură de către ApaVital Iași sunt pentru o casă în care nu mai locuiește nimeni de zeci de ani.