33 de trenuri vor ajunge la Iași din Israel! Distanța București-Iași va fi făcută într-un timp record
Sunt 33 de trenuri care vor ajunge la Iași, investiția fiind una privată. Conforma datelor existente, trenurile vor ajunge din Israel și vor intra în funcțiune pe mai multe rute. De exemplu, distanța dintre București și Iași va fi făcută într-un timp record, comparativ cu CFR-ul, companie de stat.
Investiția este făcută de omul de afaceri Dumitru Anchidin, prin intermediul firmei Ferotrans Iași. Trenurile sunt SH dar vor oferi condiții mai bune decât cele de stat. Prețurile biletelor va fi inferior celor practicate de operatorul român.
33 de trenuri vor ajunge la Iași din Israel!
O companie privată va introduce în circulație 33 de trenuri achiziționate din Israel. Firmă din Iași a achiziționat trenuri de tip IC3, similare celor utilizate în Danemarca, cu intenția de a deservi rute de lung parcurs din România la sfârșitul acestui an.
Trenuri asemănătoare cu cele cumpărate de Ferotrans Iași, deținută de Dumitru Anchidin, sunt folosite în prezent în Danemarca. În această țară, peste 90 de trenuri IC3 vor rămâne în funcțiune pentru încă 10 ani. Aceste trenuri au fost produse de filială scandinavă a ABB în colaborare cu operatorul național DSB.
Trenurile vor fi transportate în România în vara acestui an pe cale maritimă, Ferotrans planificând în prezent acest transport, conform lui Anchidin. Transportul maritim este preferat din cauza riscurilor ridicate ale rutei terestre prin Orientul Mijlociu. Aceste trenuri sunt vândute de israelieni datorită electrificării complete a rețelei lor. Materialul rulant dispune de cuplare automată, facilitând astfel conectarea trenurilor. Modelul IC3 urmează să fie autorizat de AFER pentru utilizare în România. O parte semnificativă a trenurilor, respectiv 14, au fost fabricate după anul 2000 și sunt dotate cu sistemul PZB 90 (induşi), ceea ce le face compatibile cu rețeaua noastră.
IC3 este un tren larg articulat din aliaj ușor cu boghiuri Jacobs împărțite între vagoane. Există două motoare de 298 kW (400 CP) la fiecare capăt al vagoanelor față și spate, mașina centrală nu are niciunul, oferind un total de 1.192 kW (1.598 CP).
Transmisiile mecanice eficiente cu rapoarte multiple de transmisie și putere mare pentru greutatea de 97 t (95 tone lungi; 107 tone scurte) oferă IC3 capacități bune de accelerare. Distanțele scurte dintre stații de pe rutele inter-orașe din Danemarca fac ca accelerația să fie mai importantă decât viteza maximă mare, astfel încât unitățile IC3 sunt adaptate pentru o viteză maximă de serviciu de numai 180 km/h (112 mph).
Distanța București-Iași va fi făcută într-un timp record
În plus, durata călătoriei de la Iași la București va fi considerabil redusă, ajungând la aproximativ 5 ore și jumătate, iar prețul biletelor va fi mult mai accesibil comparativ cu cel oferit de CFR Călători. Operarea va fi realizată de firma Ferotrafic TFI SRL, deținută de același om de afaceri din Iași, care a obținut licența de transport feroviar de călători în mai 2024.
România are nevoie de material rulant suplimentar, conform declarațiilor oficialilor din domeniu. „Intenționăm să obținem trasee de la CFR SA și ulterior să încheiem contracte de servicii publice cu ARF”, a declarat Anchidin. Inițial, trenurile vor deservi rute intercity, conectând orașele Iași, Suceava, București, și Constanța.
Detalii oficiale despre prețul trenurilor nu sunt disponibile din cauza clauzelor de confidențialitate.
Surse neoficiale sugerează că tranzacția a fost în valoare de 15 milioane de euro, pornind de la un preț inițial de 509 mii euro per unitate (peste 16 milioane de euro în total). Așadar, în Iași vor ajunge 33 de trenuri care sunt operate de o companie privată. Distanța de la Iași va fi făcută într-un timp record.